Annons

På en bra skola får läraren stöd av kollegor och rektor

Jag håller helt med Paul Carlbark, lågaffektiv numera avskedad lärare, som skrev insändaren i Norra Skåne i tisdags. Jag har jobbat som lärare och rektor i följande kommuner: Malmö, Lund, Hässleholm och Osby.
Lågaffektiv skola • Publicerad 14 december 2023
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Paul Carlbark får fullt stöd av skribenten som varit både lärare och rektor på flera skolor under många år.
Paul Carlbark får fullt stöd av skribenten som varit både lärare och rektor på flera skolor under många år.Foto: Sofia Åström

När det uppkommer situationer med bråkiga elever så klarar de flesta lärare bra av det. Lärare har en otrolig vana att hantera barn och ungdomar och kan oftast själva och med hjälp av föräldrarna reda ut vad man ska göra för att det inte ska hända igen. Ibland så går man bet som lärare och behöver hjälp. Det kan även, som i fallet i Höör, vara så att man råkar in i något på en rast som måste hanteras akut.

Man är tagen efter en händelse där man går i clinch med en elev. Det blir lätt intensivt och hårda ord blir sagda, man måste ibland ta tag i eleven. Elevens föräldrar kontaktas, eleven kanske skickas hem. Andra elever har blivit utsatta och deras föräldrar måste också kontaktas. En rapport om händelsen ska upprättas. Eventuellt ska polisanmälan eller anmälan till socialen göras.

Annons

I ett bra kollegium på en bra skola med en bra rektor så får läraren stöd för vad den gjort. Annan personal tar över och pratar med de inblandade och gör de anmälningar och rapporter som ska göras. Föräldrarna är kanske arga och då hanteras det av skolledningen på ett bra sätt. Föräldrarna kanske anmäler till skolinspektionen och då hanteras det av skolledning och förvaltningsledning på ett bra sätt. Allt i syfte att stödja personalen som står mitt i konflikterna med barnen och föräldrarna. Skolpersonalen känner att de har stöd i ryggen när de ingriper nästa gång.

I en dålig skola, kanske en skola som i allt för hög grad har anammat lågaffektivt bemötande, så får läraren stöd av sina kollegor och i bästa fall av skolledningen. Sen faller stödet från förvaltningen eftersom de är rädda för anmälan från skolinspektionen och de vill heller inte ha något bråk, speciellt inte om föräldrarna klagar hos förvaltningsledningen. Det kan till och med bli så som i Höör att det blir läraren som blir syndabock och förlorar jobbet. I en sådan organisation kommer man aldrig till rätta med bråkiga elever, eftersom de som ska ingripa inte känner något stöd och då struntar man i att ingripa nästa gång.

Det måste bli betydligt klarare att man ska ingripa. Besvärliga elever, det vill säga elever med normbrytande beteende, och dåliga föräldrar, det vill säga föräldrar som inte tar sitt föräldraansvar och samarbetar med skolan, kan inte styra hur skolan ska ha det. Vi i skolan ska styra hur det ska vara i skolan. Vi vill ha ordning, vi vill ha ett bra inlärningsklimat. Ingen kan lära sig något, när det är störningar eller när man är rädd för att bli utsatt på en rast.

I de allra flesta klassrum så fungerar detta. De allra flesta lärare är väldigt duktiga på att skapa ett bra inlärningsklimat. Det är när det går utöver det vanliga som organisationen sätts på prov.

Håkan Arvidsson

Före detta lärare och rektor

Annons
Annons
Annons
Annons