Annons

Rena ”Javisst, herr minister” i behandlingen av Osbytåg

Peter Persson sätter i sin insändare ”Släpp kommunpolitikerna loss” den 6/4, fingret på några grundläggande problem när det gäller styret av våra kommuner.
Kommunstyre • Publicerad 16 april 2024
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Representanter från Osbytåg och Green Cargo vid invigningen av Osby industripark. Skribenten är oroad över kommunens planer för Osbys industrispår.
Representanter från Osbytåg och Green Cargo vid invigningen av Osby industripark. Skribenten är oroad över kommunens planer för Osbys industrispår.

Nämligen: ”Marknadstänkande och språk. Juridiska begränsningar och starkt ökad makt till förvaltningar.” ”Rationalitet och ”stark beslutskraft” blev viktigare än förtroendevalda och demokrati. Kommunpolitikerna skulle nu syssla med övergripande mål och överlämna resten till kommundirektörer och andra chefer”. Peter har mer än en gång hört; ”förvaltningen anser eller har beslutat.”

Problemet är klassiskt i vårt ”folkstyre” och illustreras träffsäkert i komediserien ”Javisst, herr minister”, där ministern Jim Hacker, tror sig kunna genomföra nödvändiga reformer men som snart inser att politiker kommer och går, men tjänstemännen i förvaltningen består.

Annons

Problematiken relaterar till beslutsgången gällande Osbys industrispår. Samhällsbyggnadsnämndens förslag om att ta över den verksamhet som Osbytåg har arbetat upp, presenterades för kommunfullmäktige.

Däremot saknades de synpunkter som framförts av de berörda företag som nu sköter och nyttjar spåren. Men om bra beslut ska kunna fattas, så måste alla parter komma till tals.

Samtliga nyttjare har framfört hur nöjda de är med Osbytåg och hur bra det fungerat och kan inte förstå varför kommunen helt utan kompetens, ska tvinga sig in i denna privata verksamhet. De är mycket oroliga för vad framtiden för med sig.

Frågan är naturligtvis också om kommunen har den kompetens och den personal som krävs.

Osbytåg pekar ut en tjänsteman, som de menar är ”spindeln i nätet” och att han gör ärendet så komplicerat som möjligt, för att nyttjare och politiker inte ska våga ifrågasätta förvaltningens ståndpunkt. Tjänstemannen hänvisar till en av alla dessa lagar som som EU-byråkraterna regelmässigt tvingar på oss och som berövar oss vår självbestämmanderätt. Järnvägsmarknadslagen (2022:365) är en diger lag på på 26 A4-sidor som kan tolkas på olika sätt.

Osbytåg skriver: ”Uttalandet om att det endast är kommunen som kan bedriva järnvägstrafik på industriområden är helt felaktigt och att det skulle vara olagligt är både felaktigt och en ren lögn. Vi har kontakt med jurister inom järnvägstrafiken som säger att det är väldigt vanligt att privata aktörer bedriver järnvägstrafik på kommunala industriområden och snarare är det väldigt ovanligt att kommuner bedriver sådan här verksamhet.”

Kommunen räknar med att få in cirka 700 000 kronor per år med kostnaderna på cirka 1,7 miljoner. En förlustaffär på en miljon och underskottet måste finansieras av kommunen.

Enligt Osbytåg har verksamheten under den nuvarande avtalsperioden istället renderat ett nettoöverskott till Osby Kommun på cirka 800 000 kronor.

Osbytåg menar att om Osby kommun behandlar företag på detta sättet, så får det anses som en katastrof och att all tillit och förtroende mellan företagen och kommunen kommer att äventyras för lång tid framöver. Ett förtroende som redan har skadats genom hur paragrafryttare har behandlat Pecorino med flera.

Leif Nilsson

”Kommunen räknar med att få in cirka 700 000 kronor per år med kostnaderna på cirka 1,7 miljoner. En förlustaffär på en miljon och underskottet måste finansieras av kommunen.”
Annons
Annons
Annons
Annons