Annons

Så här hanterar samstyret viktiga beslut

Alla vill vi få julhälsningar och nu fick jag en från självaste Magnus Persson (Riksdagsman för SD). Han liksom jag så gillar vi hårda julklappar och nu var han generös då han gav mig många i sin insändare.
Bromöllapolitik • Publicerad 9 januari 2024
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Samstyret stänger ute invånarna från besluten, anser Joachim Bengtsson (M).
Samstyret stänger ute invånarna från besluten, anser Joachim Bengtsson (M).Foto: Mikael Persson

Jag ser inget som helst värde i att kommentera det skrivna men däremot vill jag ge läsaren en möjlighet i att själv bedöma hur Magnus Persson:s SD styr sitt Bromölla.

Jag vill även passa på och önska ett Gott Nytt Oppositionsår. Vi Moderater och Alternativet har lovat er invånare att vara öppna och transparenta samt att vi ska vara trogna i vår roll som oppositionspartier. Detta har blivit än viktigare nu när samstyret (läs S och SD) har valt att stänga ute invånarna till mötena i kommunstyrelsen.

Annons

Vid ett extrainsatt möte i kommunstyrelsen den 19 december skulle det tas ett viktigt beslut. Vi skulle tillåta trafik med långa lastbilar till ett av våra största företag, viktigt för oss invånare och kommun. Samstyret röstade nej.

Det som vi i oppositionen förvånade oss över var att kommunalrådet inte kom. Likaså kom inte den tjänsteman som hanterat ärendet. De personer som mött företaget och fört dialogen var inte på plats. Samtliga frågor besvarades nu av kommunchefen.

När utredningsunderlaget för tjänsteskrivelsen efterfrågades så fanns det inget. Ett remissvar till en statlig myndighet i ett viktigt ärende, för ett av våra stora företag, ansågs inte viktigt. Ordförande för mötet Samuel Johansson (V) menade att förvaltningen har så mycket att göra att de inte har tid att utreda.

På frågan om den tekniska enheten hade samordnat sin skrivelse med näringslivsenheten så hade det inte gjorts. På frågan om något företag som berörs hade blivit kontaktade så hade det inte gjorts.

På frågan om vilka som hade fått möjlighet att svara visste man inte, dock stod det i en bilaga att enbart kommuner skulle svara.

Ett svar som lämnades under mötet var att det var ont om tid. Svarstiden var drygt sex månader men sedan ett och ett halvt år har regeringen beslutat om att godkänna långa fordon. Trafikverket har dessförinnan under många år säkerhetstestat dem och kommit fram till att de gör trafiken säkrare (färre olyckor), de är kostnadseffektivare för företagen och de ger en minskad miljöbelastning på 4-6 procent.

Vi vet att de nya långa lastbilarna är byggda likt de långa stadsbussarna som kör i city i de större städerna och vi vet alla att de har en fantastisk framkomlighet, bättre än de gamla. Trafikverket själva anger att 7 meters körbanebredd räcker väl och de gav därför kommunen ytterligare möjligheter att ange fler målpunkter till våra företag.

Vi vet nu att viktiga beslut för våra företag inte behöver beredas och att tjänsteskivelser kan utelämna fakta. I ärenden som samstyret inte gillar kan de ersättas med okunskap och tyckande. Att inte ens bry sig om att kontakta berörda eller utreda innebörden av ett remissvar är inte att stödja våra företag utan enbart sorgligt och nedvärderande.

Joachim Bengtsson, Moderaterna

Annons
Annons
Annons
Annons