Annons

Sluta svartmåla islam – läs koranen i stället

I en tidigare insändare skriver Ingmar Arvidsson en text som han kallade ”En snabbkurs om islam och vad som står i Koranen”. Många muslimer i vår del av Skåne och kanske i hela landet läste texten och många sa bara i vardagsspråk: ”Detta är bara skitsnack”.
Islam • Publicerad 19 januari 2024
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Fredagsbön i moskén vid Medborgarplatsen i Stockholm.
Fredagsbön i moskén vid Medborgarplatsen i Stockholm.Foto: ANDERS WIKLUND / TT

Men jag tyckte att jag måste dela med mig av mina reflektioner kring Ingmars påståenden. Kadija, profetens första hustru, var inte dåtidens rikaste utan hon var en respekterad kvinna bland sitt folk. Profeten tog inte alla 11 fruar och 2 konkubiner samtidigt, varje äktenskap som profeten hade har en bakomliggande berättelse som ni kan undersöka för att veta den riktiga anledningen. Alla äktenskap hade ett syfte: att lära muslimer deras religion.

Koranen på svenska. Skribenten uppmanar folk att läsa – och även ställa frågor om islam till insatta muslimer.
Koranen på svenska. Skribenten uppmanar folk att läsa – och även ställa frågor om islam till insatta muslimer.Foto: Magnus Neideman / SvD / TT

Aisha var inte hans sista fru, som Arvidsson påstod, utan tredje. Det stämmer att berättelsen om Aisha började när hon var sex år och att hon gifte sig när hon var nio. I den tiden pågick äktenskap när tjejer blev biologiskt vuxna. Enligt bibeln gifte sig Maria med Josef när hon var 12.

Annons

Arvidsson skrev om jihad, och jag tvivlar på att du vet att ordet ”jihad” är den arabiska översättningen till ordet ”kamp” på svenska, trots att många extremister tyvärr har använt ordet felaktigt. Du påstår, Arvidsson, att profeten Muhammad beordrade våldtäkter och mord på kvinnor, äldre och judar. Jag har undersökt alla hadith-böcker och hittade inget sådant hadith. Däremot hittade jag en hadith där profeten beordrar att krigare inte ska döda barn, äldre, kvinnor, gisslan, skadade, djur eller de som inte vill kriga. Så ditt påstående är en ren lögn.

Koranen har 114 suror (kapitel), och 113 av dem inleds med ”I Allahs namn, den Nåderike, den Mest Barmhärtige”. Arvidsson påstår att ”profeten Muhammad utkämpade 89 slag de sista 9 åren” och detta är helt fel, för profeten var med i 7 av 9 slag under sitt liv, och majoriteten var muslimer i självförsvar.

Arvidsson, jag vet inte vilken bok du läste, för vissa av dina hänvisningar stämmer inte. Till exempel står det egentligen i 2:154: ”Och säg inte om dem som stupar [i strid] för Guds sak: ”De är döda.” Nej, de lever, fastän ni inte är medvetna om detta.”

Så det handlar inte om eld och helvete just där. Muslimer tror på kristendomen och judendomen som religioner och tror på den ursprungliga bibeln och torahn. Koranen har garanterat kvinnor de bästa förutsättningarna och bästa status jämfört med både gamla och nya testamenten. Det kräver inte mer än en liten sökning på webben för att se resultaten. Arvidsson påstår att ”i Koranen hårdnar tonen mot dem som inte är muslimer allteftersom”.

Det jag ser när jag läser Koranen är att det står klart och tydligt hur muslimer ska behandla icke-muslimer. Jag tog tre exemplar från början (2:62), mitten (60:8) och slutet (111:6), alla verserna beordrar muslimer att visa godhet och acceptans och det är unikt i islam jämfört med judendomen och kristendomen. Detta speglades när kalifen Omar gav det som kallas ”Umars Assurance” till folket i Jerusalem år 638. ”Allmosor gör att Allah blir nådigare” – ja, det stämmer, men det är värt att säga att allmosor inte är avlat som betalas till imamen eller moskén. De betalas direkt till de fattiga. Koranen utgör en unik text bland uppenbarelseböckerna tack vare sin otvetydiga äkthet. Den skrevs under Profetens levnadstid, och under uppenbarelsen reciterades verserna utantill av Profeten Muhammed och hans följeslagare. Dessa recitationer skrevs sedan ner av författare bland följeslagarna och kunde bokstavligen kontrolleras omedelbart av olika personer. Denna process fortsatte under Profetens livstid. Vid den tiden var förmågan att recitera utantill vanligare än förmågan att skriva, vilket möjliggjorde omedelbar kontroll av texten så snart den blev nedskriven. Generation efter generation skapades nya kopior av Koranen, och dessa kontrollerades av muslimer som reciterade Koranen utantill. Ännu idag reciterar miljontals muslimer Koranen utantill, vilket bidrar till att bevara dess autentiska form och innehåll över tid.

Det finns 1,8 miljarder muslimer i världen och att svartmåla deras religion är oprofessionellt. Till slut vill jag uppmana Conny Carlsson och alla som är nyfikna att vara källkritiska och läsa Koranen noggrant och om det är något som är otydligt, tveka inte att fråga imamerna i Kristianstad Moskéer eller insatta muslimer.

Naser Al Sanji

Kristianstad

”Jag tvivlar på att du vet att ordet ”jihad” är den arabiska översättningen till ordet ”kamp” på svenska”
Annons
Annons
Annons
Annons