Usel säkerhet vid E22-bygget
Olycka efter olycka rapporteras och på onsdagen (22/11 -23) skedde en dödsolycka! Ok, föraren har alltid ansvar för hur fordonet framförs och ska vara observant och ta ansvar i trafiken.
Men om man som vi har använt E22 som färdsträcka efter att bygget inleddes har man kunnat observera hur bilar framförs i mycket högre hastighet trots att det råder max 50 kilometer. Mötande trafik kommer då nästan som en överraskning. Vägförhållandena är dessutom ganska otydliga, framförallt blir det säkerligen svårt att lösa svåra situationer under hög hastighet. Om man har erfarenhet av vägbyggen från andra platser i landet tappar man förtroendet för hur det här har hanterats hittills. Har det inte funnits en ambition att t ex försöka sätta upp de breda varningsarrangemang med två gula varningslampor och sneda gul-röda streck överst som ofta kan ses i andra sammanhang?
Klumpiga ben av gul-röda däck som är synliga på långt håll och som skulle kunna placeras så att trafikanten måste göra manövrar som tvingar till lägre hastighet? Vi har under en tid nu undvikit att använda E22 men det har troligtvis många andra också eftersom trafiken inne i stan har ökat enormt sedan bygget inleddes.
Någon har misskött sitt jobb och man kan undra om ansvariga personer har tillräcklig utbildning och erfarenhet?
Boende i Kristianstad som oroar sig för egna anhöriga.
Gunvor Wessberg