Annons

Vi har hopp och höga förväntningar på Skolresan

Tack till dig, före detta lärare, för att du uppmärksammar skolresan i Östra Göinge. Jag tror att vi är många som delar din frustration över att skolresultaten inte ökar i samma takt som vi önskar.
Skolan i Östra Göinge • Publicerad 11 april 2024
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Daniel Jönsson Lyckestam (M) tror stenhårt på ”Skolresan” i Östra Göinge.
Daniel Jönsson Lyckestam (M) tror stenhårt på ”Skolresan” i Östra Göinge.Foto: Mikael Persson

Replik KB240402 ”Skolan, det är dags att börja leverera”

Samtidigt tror jag att förklaringarna är fler än vad du återger. Först och främst så började skolresan 2021, alltså inte för åtta år sedan.

Annons

Hela grunden till att skolresan tog fart var just att de låga resultaten inte försökte bortförklaras av politiken. Vi såg sanningen i vitögat och sedan dess har en rad olika åtgärder vidtagits. Med det sagt så är förutsättningarna till att höja skolresultaten fortsatt ganska svåra. En historisk industrikultur i hela kommunen där skolprestationer inte setts som tillräckligt viktiga har kombinerats med Sveriges största flyktingmottagande. I dagsläget påverkas skolan dessutom av ett kraftigt elevtapp på grund av befolkningsminskningen. Trots dessa förutsättningar behöver vi lyckas och här är rektorernas ledarskap på skolorna och lärarnas undervisning i klassrummen det viktigaste av allt.

Jag vet att våra lärare dagligen arbetar hårt för sina elever och en väsentlig del i skolresan handlar om att utveckla undervisningen. Det är i mötet mellan lärare och elev som kunskaper överförs, därför är det väldigt viktigt att detta mötet blir så bra som möjligt. Här behöver alla hjälpa till.

Rektorerna behöver stötta lärarna och ge dem förutsättningar till att utveckla sin undervisning. Föräldrar behöver stötta sina barn och uppmuntra dem till skolarbete. Framförallt handlar det om att säkerställa så att barnen har sovit på natten, ätit frukost och fått en positiv bild av skolan från sina föräldrar. Föräldrarna kan även bidra väldigt mycket genom att läsa mer för sina barn. Lärarna i sin tur behöver på egen hand och med hjälp av sina kollegor fundera över hur de kan arbeta för att utveckla sin undervisning. Ett tydligt exempel på detta visade några lärare på Västerskolan förra året när de genom hårt arbete och utvecklade metoder fick sina förskoleklasser till att knäcka läskoden.

Alla elever kunde läsa, och läsningen vet vi är grunden till vidare kunskapsinhämtning.

Det är också anledningen till att läsning är vårt mest prioriterade område i skolresan. Genom att tydligt mäta elevernas läsutveckling och följa upp skolornas arbete kring läsning hoppas vi kunna vända trenden med de låga skolresultaten. Men det är självklart att ett sådant arbete tar tid. Trots det ser vi positiva signaler på olika vis. Läskunskaperna ökar i lågstadiet och i mellanstadiet ökar meritvärdet. Vi kan alltså inte mäta skolframgångar enbart genom att mäta det genomsnittliga meritvärdet i årskurs 9, även om det är vad som i slutändan visar om skolresan lyckats uppnå målet om 230 i genomsnittligt meritvärde år 2030.

Jag tror vi kan lyckas, våra elever är precis lika begåvade som andra kommuners barn och unga.

Daniel J Lyckestam (M)

Kommunstyrelsens vice ordförande

”Föräldrar behöver stötta sina barn och uppmuntra dem till skolarbete. Framförallt handlar det om att säkerställa så att barnen har sovit på natten, ätit frukost och fått en positiv bild av skolan”
Annons
Annons
Annons
Annons