Annons

Även biogasfordon släpper ut koldioxid och gifter

Svar på Anders Tell och Lena Fantenbergs insändare ”Smutsiga alternativ kommer att ersätta biogasen”, publicerad den 28 oktober.
Bränsle • Publicerad 2 november 2021
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
”Hälften av råvaran till biogasen i Kristianstad kommer från Scan, 15 000 grisar i veckan, i praktiken ohållbart spannmålsjordbruk från hela södra Sverige.”
”Hälften av råvaran till biogasen i Kristianstad kommer från Scan, 15 000 grisar i veckan, i praktiken ohållbart spannmålsjordbruk från hela södra Sverige.”Foto: Bosse Nilsson

Biogas är inte ett avgasfritt bränsle. Biogas är metan som i en förbränningsmotor ger lika mycket koldioxid och gifter ur avgasröret som en fossilbil.

Det är glädjande att Region Skåne förstår att elektrifiering är vägen framåt för persontransporter.

Annons

Det borde Kristianstads kommun också göra.

COP 26 i Glasgow pågår nu, och det är tydligt att åtgärderna lokalt, nationellt och globalt inte är tillräckliga för att nå målen i Parisavtalet.

Tiden är knapp, vi har mindre än tio år på oss att förhindra de värsta scenarierna av den globala klimatförändringen.

Utsläppen lokalt behöver minska med 12–15 procent om året enligt kommunens koldioxidbudget. Kristianstads växthusgasutsläpp kommer huvudsakligen från personbilstrafik och jordbruk. Den svårlösta snart akuta klimatkrisen kräver att alla stenar vänds.

Biogasdrivna personbilar är av följande skäl en lösning på marginalen:

Slöseriet. Vi har inte råd att slösa med kilowattimmarna. Den ineffektiva förbränningsmotorn i en gasbil använder endast cirka 30 procent av bränslets energi, resten måste kylas bort. Samma mängd energi som en förbränningsmotordriven bil använder kan i teorin driva tre elbilar ! Ett bättre sätt att tillvarata biogasens energiinnehåll är i ett kraftvärmeverk, med upp till 90 procents verkningsgrad. Fortsatt användande av förbränningsmotorn riskerar att låsa fast persontrafiken i en slösig teknik.

Svårt att fånga in koldioxidutsläpp från bilar. Infångning av koldioxid, oavsett ursprung, kommer att bli nödvändigt för att nå klimatmålen, en teknik som endast är möjlig i en större förbränningsanläggning, inte på varje enskilt fordon.

”Kristianstads vurm för biogasdrivna personbilar riskerar att fördröja en brådskande omställning till ett hälsosammare samhälle.”

Råvarubrist. Ett ökat uttag av råvaror och resurser för biogas riskerar att hamna i konflikt med andra mål som minskat köttätande, biologisk mångfald, säker matförsörjning, skog som kolsänka, att minska matsvinnet mm.

Hälften av råvaran till biogasen i Kristianstad kommer från Scan, 15 000 grisar i veckan, i praktiken ohållbart spannmålsjordbruk från hela södra Sverige. En restprodukt från en ohållbar källa kan aldrig vara hållbar.

Folkhälsa. I Sverige dör cirka 3000 personer om året för tidigt på grund av luftföroreningar. Alla förbränningsmotorer, så också biogas, släpper ut skadliga avgaser i luften vi andas. Varför äventyra medborgarnas hälsa?

Annons

I stora delar av Sverige blandas naturgas in i fordonsgasen, upp till 40 procent, ju mer som satsas på gasbilar, desto större risk för naturgas i ledningarna.

Biogas det bästa biobränslet, det har stor potential, men gör mer klimatnytta i till exempel arbetsfordon och elproduktion. Kristianstads vurm för biogasdrivna personbilar riskerar att fördröja en brådskande omställning till ett hälsosammare samhälle.

Fossilfritt räcker inte! CO2fritt är målet.

Tänk vad klimatsmart en elbil driven av el från biogas kan bli, negativa utsläpp på riktigt med en framtida ccs-teknik! Med de stigande elpriserna bör det vara ekonomiskt lönsamt för C4.

(Cykling är förresten det bästa klimatsmarta och hälsofrämjande färdmedlet för korta och medellånga resor. )

Maria Attström, Linderöd,

Collette Coumans, Önnestad

Aktiva i Extinction Rebellion Kristianstad

Här saknas innehåll

Annons
Annons
Annons
Annons