Annons

Framtidstågen via Hässleholm eller Helsingborg?

Ett nej till höghastighetsbana mellan Hässleholm och Lund kan få stora konsekvenser för hela Skåne.
Vägval • Publicerad 13 mars 2022 • Uppdaterad 14 mars 2022
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Upphöjda landbanor är inget fantasiprojekt. Shinkansentågen i Japan susar sedan länge fram på dessa, konstaterar debattören. Bilden från Tokyo 2014.
Upphöjda landbanor är inget fantasiprojekt. Shinkansentågen i Japan susar sedan länge fram på dessa, konstaterar debattören. Bilden från Tokyo 2014.Foto: Shizuo Kambayashi

Förverkligas en fast förbindelse Helsingborg-Helsingör kan både ny väg och järnväg runda den attraktiva danska guldkusten med nordvästlig korridor Helsingör-Köpenhamn. Eftersom H-H förbindelsens lutningsförhållanden förutom biltrafik bara klarar persontågstrafik, är risken uppenbar att de snabba internationella höghastighetstågen kommer rulla via framtidens Helsingborg, medan Öresundsbron och resten av Skåne får härbärgera godståg och långsamma regionaltåg. Ett nej till dagens planerade höghastighetsbana Lund-Hässleholm, kan alltså få stora framtida konsekvenser.

Byggbolaget Skanska förordar hela snabbtågsprojektet uppfört som landbroar, vilka inte skapar barriärer i landskapet. Detta tillsammans med att inga godståg och alltså farligt gods kommer att rulla på dessa nya banor, bör göra dem lättare och betydligt skonsammare att placera i landskapet än någon markbunden ny väg/järnväg. Fördelarna med landbroar är många och bör också rimligtvis innebära centrala stationslägen, vilket är viktigt. Shinkansentågen i Japan rusar sen länge fram på upphöjda smidiga banor, vilka är vanliga i dagens Asien, det handlar alltså inte om några fantasiprojekt. Dessutom är landbroar billigare och betydligt snabbare att uppföra än dagens omoderna, dyra och långsamma förfaringssätt .

”Höghastighetsbanor får ungefär samma kapacitet som en 16-filig motorväg och måste ge maximal nytta för hela Sydsverige och inte endast bli ett storstadsprojekt.”
Annons

Även snabba regionaltåg från Blekinge och Kristianstad är tänkta att färdas mot Malmö/Lund längst nya Stambanan efter uppehåll på Hässleholm C. En liknande spårdragning från Hässleholm C till höghastighetsbanan norrut innebär då också att snabba regionaltåg efter uppehåll i Hässleholm även kan färdas norrut och även de rimligtvis i höghastighetsfart. Därmed skulle gamla stambanan ytterligare avlastas till förmån för mer godstågstrafik där.

Skulle Höghastighetsbanan trots läge på mer lättplacerad landbro ändå hamna utanför Hässleholm C medger ovanstående spårdragning att de höghastighetståg som skall stanna i Hässleholm, växlas mellan Höghastighetsbanan och Centralstationen. Är bara de tåg som stannar som är de intressanta tågen. Därmed skulle en tänkt station ute i Finja slopas för en höghastighetsperrong med ett södergående spår 9 och ett Norrgående spår 10 bredvid dagens spår 8 på Hässleholm C. Eller om man så önskar att snabbtågen placeras ovanför dagens perronger.

Höghastighetsbanor får ungefär samma kapacitet som en 16-filig motorväg och måste ge maximal nytta för hela Sydsverige och inte endast bli ett storstadsprojekt, vilket enligt mitt synsätt innebär landbroar och centrala stationslägen, som också innebär mindre ingrepp i landskapet.

Peter Lundh

Annons
Annons
Annons
Annons