Annons

Svar om julbord, vikarier och mobiler

Svar till insändarna ”Vad händer när vi sjukskrivs för utbrändhet en efter en?” och ”Det borde vara straffbart att de styrande utsätter oss för detta”.
Omsorg • Publicerad 15 december 2022
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Camilla Gärdebring, förvaltningschef på omsorgsförvaltningen i Kristianstads kommun.
Camilla Gärdebring, förvaltningschef på omsorgsförvaltningen i Kristianstads kommun.

Det känns väldigt fint att läsa beskrivningen som inleder insändaren från 6 december. Du fångar verkligen det allra finaste med att arbeta som undersköterska. Jag är stolt över att ha dig och många andra medarbetare som så tydligt har hjärtat på rätt ställe.

Utifrån beskrivningarna av den centrala bemanningsenheten (CBE) som något nytt och dåligt, förstår jag att vi behöver förklara tanken med CBE.

Annons

CBE bildades redan 2009 för att skapa bättre arbetsvillkor för våra vikarier och underlätta för enheterna. Tidigare hade varje enhet sina egna vikarier som man inte delade med sig av. Resultatet blev en stress för vikarierna som var tvungna att vara konstant tillgängliga för att få ihop tillräckligt många timmar. Erbjudandet om ett vikarieuppdrag gick dessutom ut till flera på en gång, vilket gjorde att de behövde bevaka sin telefon och se till att vara den som svarade först.

Sedan införandet av CBE kan vikarierna ta uppdrag på flera olika enheter och få ihop fler timmar och därmed en mer stabil och hållbar ekonomisk situation. De äger också sin egen tid och kan planera sina liv på ett annat sätt eftersom uppdragen numera fördelas utifrån när du angett att du är tillgänglig.

En annan viktig vinst är att kunderna får bättre omsorg. Gemensamma vikarier, som får arbeta mer, bygger snabbare upp värdefull erfarenhet som leder till högre kvalitet. Vikarier med större kunskap och mer erfarenhet underlättar även för den ordinarie personalen.

I de fall en inplanerad vikarie blir sjuk går det ut en ny förfrågan om enheten vill få en vikarie för vikarien. Ibland tackar enheten nej eftersom behovet har hunnit ändras. Ibland händer det att det blir svårt att få tag i en vikarie för vikarien. I snitt löser dock CBE ungefär 89 av 100 önskade vikarietimmar på vård- och omsorgsboenden och arbetar kontinuerligt med att öka denna siffra. Vissa enheter är svårare att få vikarier till än andra, framför allt i ytterområdena, eftersom det kan vara svårt att ta sig dit om man saknar körkort. Detta är något vi diskuterar lösningar på.

”Tidigare hade varje enhet sina egna vikarier som man inte delade med sig av. Resultatet blev en stress för vikarierna som var tvungna att vara konstant tillgängliga för att få ihop tillräckligt många timmar.”

För att planera och dokumentera använder vi ett verksamhetssystem. Systemet hjälper oss hålla reda på vad som ska göras under dagen och säkerställer att varje kund får den omsorg hen behöver. För att nå systemet använder vi mobiltelefoner. Mobilen är också ett redskap för att besvara kundernas larm.

Personalomsättningen på omsorgsförvaltningen ligger på 7,3 procent, vilket är en normal nivå. Vi har dock en utmaning i att rekrytera tillräckligt många med rätt kompetens.

I en av insändarna beskrivs ”ett schema utan återhämtning och att ständigt gå på minus vad gäller personal”. Så ska det inte vara. Om ni har en sådan situation behöver ni lyfta det på en arbetsplatsträff och tillsammans diskutera lösningar kring planering, frånvaro och schemaläggning. Om ni har svårt att hitta fungerande lösningar finns stöd att få. Det är enhetschefens ansvar att säkerställa att enheten är rätt bemannad utifrån tilldelade resurser och verksamhetens behov.

Till sist några ord om julbordet. Tanken med det är att ge möjlighet att lära känna kollegor från andra arbetsplatser i förvaltningen, utbyta erfarenheter och bygga gemenskap. Det har ju varit några år nu där vi inte har kunnat träffas i större grupper, så det känns viktigt. Men framför allt är julbordet ett sätt att visa extra uppskattning för alla fantastiska insatser som medarbetarna gjort under det gångna året. Och det vill jag passa på att göra här också: Stort tack – ni är verkligen en tillgång för kommunens medborgare!

Camilla Gärdebring, förvaltningschef på omsorgsförvaltningen

Annons
Annons
Annons
Annons