Annons

Lokförarfacket: ”En oerhört traumatisk upplevelse”

Dödsolyckan utanför Hässleholm har skakat om många – inte minst lokförare och tågpersonal.
– De flesta är beredda på att det kan hända, säger Alma Melaranta, före detta lokföraren på SJ.
Kristianstad • Publicerad 8 juli 2021
Omkring 25 personer skadas allvarligt varje år i olyckshändelser vid bantrafik.
Omkring 25 personer skadas allvarligt varje år i olyckshändelser vid bantrafik.Foto: Lasse Ottosson

Två barn och en vuxen person dog när de blev påkörda av ett tåg utanför Hässleholm på onsdagen.

Spårtrafikbranschansvarig ombudsman vid Seko Trafik, Thomas Gorin Weijmer, har aldrig hört talas om en liknande händelse.

Annons

– Det är upprivande i vanliga fall vid en påkörning. I det här fallet är det två barn som mot sin vilja hamnat framför tåget; jag kan bara föreställa mig hur fruktansvärt det måste kännas för lokföraren och den övriga personalen ombord på tåget, säger han.

Han har ännu inte pratat med den lokala klubben, men konstaterar att det är en fruktansvärd händelse.

I genomsnitt skadas 25 personer allvarligt varje år i olyckshändelser vid bantrafik. Enligt 2020 års rapport från myndigheten Trafikanalys omkom totalt 74 personer vid järnvägen.

Självmordshändelser är vanligare än olyckshändelser, och under förra året inträffade 70 stycken.

Före detta lokföraren och numera gruppchef på SJ, Alma Melaranta, har själv varit med om en påkörning då en person omkom. I det fallet rörde det sig om ett självmord.

Hon berättar att man redan vid utbildningen ställer in sig på att det förmodligen kommer att hända under karriären.

– Man har någon form av mental förberedelse, men sen när det väl händer är det lika hemsk ändå. De flesta är beredda på att det kan hända men blir chockad när det väl händer.

På SJ har personal som varit med vid påkörningar högsta prioritet berättar Stefan Holmlund, chef för trafikledningen på SJ. Han förklarar hur processen ser ut efter att ett larm om olycka kommit in.

– Då sätts en specialistfunktion in där man hanterar personal som jobbar på tåget, och man går igenom en checklista för att ta hand om föraren som varit med om den här hemska händelsen.

Generellt börjar man med att komma i kontakt med och ge samtalsstöd till föraren över telefon. Därefter bokas läkarbesök och en plan för hur återgången till arbetet läggs upp.

Annons

– Samtidigt har vi kamratstödjare på plats. Det är kollegor som gått en utbildning i att vara kamratstöd vid särskilda händelser.

På SJ har kamratstödjarfunktionen funnits länge och innebär att personal lär sig hur man ska hantera personer som varit med om en traumatisk händelse.

– Det är mycket som händer för en förare vid en sån här händelse, säger Stefan Holmlund.

Julia HagströmSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons