Annons

Missnöje med vården - andra sätt att klaga

Publicerad 11 november 2019 • Uppdaterad 29 november 2019

Det nya systemet för att klaga på sjukvården skulle göra det enklare och säkrare för patienten. Vår granskning visar att patienter känner sig som både vinnare och förlorare när de vänder sig till sjukvården med sitt klagomål. Kristianstadsbladet och P4 Kristianstad har valt att samarbeta för att granska det nya systemet där patienten eller den närstående ska vända sig till vårdgivaren i första hand. Tidigare kunde den klagande vända sig direkt till Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Tanken är att patienter ska få svar snabbare på sina klagomål och att patientsäkerheten ska stärkas. Hur blev det? Följ bevakningen i Kristianstadsbladet och Sveriges Radio P4 Kristianstad.

Clifford JohansenSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons