Annons

Missnöje med vården - ett samarbete med P4

Kristianstadsbladet och P4 Kristianstad har valt att samarbeta för att granska det nya systemet där patienten eller den närstående i första hand ska vända sig direkt till vårdgivaren när de ska klaga på vården.
Publicerad 13 november 2019 • Uppdaterad 29 november 2019

Den som vill klaga på vården ska i första hand vända sig till vårdgivaren, det vill säga där man fått vård. Man kan också gå via patientnämnden i Region Skåne.

Men tidigare kunde den klagande vända sig direkt till Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Tanken är att patienter ska få svar snabbare på sina klagomål och att patientsäkerheten ska stärkas. Hur blev det? Följ bevakningen här i Kristianstadsbladet och P4 Kristianstad.

Clifford JohansenSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons