Nedläggning av kundcenter stoppas
I slutet av september meddelade Skånetrafiken att man ämnade stänga kundcentren i Lund och Kristianstad. Nu stoppas processen.
Oppositionen lyfte frågan på kollektivtrafiknämndens möte under fredagen och krävde en demokratisk behandling och ett politiskt beslut i frågan.
– Skånetrafiken ska ha en hög service och en fysisk närvaro i de större städerna. Det är nödvändigt även om många köper sina biljetter digitalt. Vi måste ha en service för alla resenärer, säger Andreas Schönström (S), andre vice ordförande i kollektivtrafiknämnden, i ett pressmeddelande.
Nämnden beslutade att frågan om kundcentren först ska utredas och sen behandlas i nämnden.
– Den här typen av beslut bör fattas i kollektivtrafiknämnden. Servicen för resenärerna är viktig och kräver politisk behandling, säger Andreas Schönström (S).
Kami Petersen (MP) var en av de politiker i kollektivtrafiknämnden som hade lagt ett initiativärende i nämnden med krav på att Skånetrafikens beslut skulle upp till politisk beslutsnivå.
– Det är olyckligt att man ville smyga igenom det här beslutet och inte lyssna till de berörda. Innan vi politiker tar beslut i frågan vill jag höra vilka alternativa lösningar man har till kundcenter.
Han tror själv inte på förklaringar som att kunder kan hänvisas till Pressbyrån med sina frågor.
– Det är oftast mer komplicerade ärenden som kunder frågar om. Som hur de får tillbaka pengar och hur appen fungerar, säger han.