Annons

Nedläggning av kundcenter stoppas

Skånetrafikens kundcenter i Kristianstad kommer inte att läggas ner. Den samlade oppositionen lyfte frågan på kollektivtrafiknämndens möte under fredagen.
Kristianstad • Publicerad 30 oktober 2020
Foto: Tommy Svensson

I slutet av september meddelade Skånetrafiken att man ämnade stänga kundcentren i Lund och Kristianstad. Nu stoppas processen.

Oppositionen lyfte frågan på kollektivtrafiknämndens möte under fredagen och krävde en demokratisk behandling och ett politiskt beslut i frågan.

Annons

– Skånetrafiken ska ha en hög service och en fysisk närvaro i de större städerna. Det är nödvändigt även om många köper sina biljetter digitalt. Vi måste ha en service för alla resenärer, säger Andreas Schönström (S), andre vice ordförande i kollektivtrafiknämnden, i ett pressmeddelande.

Nämnden beslutade att frågan om kundcentren först ska utredas och sen behandlas i nämnden.

– Den här typen av beslut bör fattas i kollektivtrafiknämnden. Servicen för resenärerna är viktig och kräver politisk behandling, säger Andreas Schönström (S).

Kami Petersen (MP) var en av de politiker i kollektivtrafiknämnden som hade lagt ett initiativärende i nämnden med krav på att Skånetrafikens beslut skulle upp till politisk beslutsnivå.

– Det är olyckligt att man ville smyga igenom det här beslutet och inte lyssna till de berörda. Innan vi politiker tar beslut i frågan vill jag höra vilka alternativa lösningar man har till kundcenter.

Han tror själv inte på förklaringar som att kunder kan hänvisas till Pressbyrån med sina frågor.

– Det är oftast mer komplicerade ärenden som kunder frågar om. Som hur de får tillbaka pengar och hur appen fungerar, säger han.

Magnus GrunnonSkicka e-post
Åsa BorglinSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons