Annons

1177 Vårdguiden i Skåne rustas för miljoner

1177 Vårdguiden ska bli bättre. Den ska bli förstahandsvalet för patienternas hälsofrågor i vardagen. Därför satsar nu regionen över 31 miljoner bara på att rusta upp 1177.
Kristianstad • Publicerad 1 februari 2021
Sjukvårdsrådgivningen 1177.Foto: Tomas Löwemo

Totalt är det 43,5 miljoner kronor som satsas på det som kallas e-hälsa, digitala lösningar för vård och hälsa.

Under coronapandemin har de lösningar som finns hittills använts över bristningsgränsen. Därför har regiondirektör Alf Jönsson gett i uppdrag att det görs en egen utveckling av nuvarande tjänster, och utrymme för kommande behov. Nyttan av dessa nya tjänster ska också kommuniceras ut till skåningarna.

Annons

I detta ingår bland annat flera åtgärder med 1177 Vårdguiden. Bland annat ska 1,5 miljoner satsas på kampanjer och information, så att 1177 blir förstahandsvalet för hälsofrågor i vardagen. Då kan invånarna också ta mer ansvar och göra mer egenvård. Här ingår också att komplex information ska förklaras på ett enkelt sätt, bland annat med filmer.

10 miljoner satsas på att designa och utforma tjänsterna på 1177 för digital patientkommunikation. Ett regionalt team ska fånga behoven och se till att fokus ligger på användbarhet och tillgänglighet för tjänsten.

18 miljoner satsas också på att 1177 blir en regionaliserad portal för den vård som finns i Skåne och nationellt. Tjänsten ska integreras med det nya sammanhållna digitala vårdsystemet (SDV) och andra leverantörer. Även här är kravet på att användarnas perspektiv ska stå i centrum för utveckling och design.

– De här två satsningarna hör ihop. Man kan säga att SDV har en patientportal som inte här helt anpassad för svenska förhållanden. Samtidigt är 1177 byggt på en gammal teknik som är svår att underhålla. Då har vi undersökt hur vi kan göra en regional del av 1177, som utformas så att den passar både nationellt och för skåningarna, säger Niklas Gustafsson, utvecklingschef inom it och medicinteknik i Region Skåne.

1177 ska bli den givna patientportalen, när regionen satsar på e-hälsa.

– Här samarbetar vi också mycket med kommunikationsavdelningen, för att det ska bli ett lättanvänt gränssnitt, ett utseende som man känner igen och där man som patient lätt kan boka sina besök, beställa recept och så vidare.

Här ingår också 1,5 miljon på att utforma digitala kallelser, så att patienter framöver lika väl kan kallas via 1177 Vårdguidens e-tjänster som via posten.

Det läggs också en halv miljon på ”digitala vårdmöten”, helt enkelt för att fortsätta upphandlingen av en primärvård som är mer online. Som bekant stoppades försöket med PV Online som infördes i våras, efter att det kommit fram oegentligheter i upphandlingen, och nya verktyg har införts.

Två miljoner läggs på att fortsätta behandlingar med KBT över nätet. Det kallas iKBT, och handlar om att kognitiv beteendeterapi (KBT) i vissa fall kan göras smidigt på distans. Detta ska införas på fler vårdcentraler och inom vuxenpsykiatrin under året.

Fem miljoner går till att utveckla videobesöken inom vården.

– Under pandemin fick vi snabbt utveckla en tjänst för att kunna ha videobesök. Den blev raskt populär och används nu av alla förvaltningar. Vi har 12 000 besök i månaden. Men den bygger på gammal teknik i botten, och nu ska detta utvecklas, säger Niklas Gustafsson.

Här saknas innehåll

Annons

Bland annat ska den få tolkstöd i video, möjlighet att köra gruppterapi och inte minst en stabilare och bättre uppkoppling.

3,2 miljoner satsas även på ”Framtidens hälsosystem – Vård i hemmet”. Här ska nya arbetssätt och idéer testas, för att fånga in metoder och verktyg som är okända idag men kan användas framöver, för att ge mer digital vård i hemmen.

”1177 är byggt på en gammal teknik som är svår att underhålla. Då har vi undersökt hur vi kan göra en regional del som utformas så som vi vill ha den, och ger patienterna ett lättanvänt gränssnitt för att boka sina besök, förnya recept och få digitala kallelser.”
Niklas Gustafsson, utvecklingschef inom it och medicinteknik.
Clifford JohansenSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons