Annons

De får mer trafik genom byn när E22 byggs om

Redan för tre år sedan började byborna att protestera mot Trafikverkets planer. Men det mesta ser ändå ut att bli som de befarade.
Bäckaskog • Publicerad 4 maj 2021
Lars Thuvesson, Andreas Nilsson med sönerna Leo och Noa, och Lukas Ingemansson är oroliga för den ökande trafiken.
Lars Thuvesson, Andreas Nilsson med sönerna Leo och Noa, och Lukas Ingemansson är oroliga för den ökande trafiken.Foto: Lasse Ottosson

När nya E22 mellan Fjälkinge och Gualöv byggs kommer den enda trafikplatsen att ligga vid Bäckaskog. Det innebär att all lokaltrafik, exempelvis traktorer och lastbilar som ska till Stärkelsefabriken på andra sidan E22, kommer att gå igenom Bäckaskog.

Framför allt kommer trafiken att öka på Maglestensvägen som går parallellt med E22. Enligt Trafikverket handlar det om en ökning från strax under 1 000 fordon per dygn till 1 300–1 400 fordon per dygn.

Foto: Ingela Rutberg
Annons

Det oroar de som bor utmed vägen.

– Det lär bli en fruktansvärd ökning av traktorer och de lär inte hålla 40 som hastighetsgränsen är i byn. Traktorer kör här igenom nu också, men sedan kommer alla som ska mot Trolle Ljungby att gå inom här, säger Andreas Nilsson.

”Det blir som de sagt från början. Det är Davids kamp mot Goliat”
Andreas Nilsson, Bäckaskogsbo

Hans granne Lukas Ingemansson är lika bekymrad, inte minst för att det bor barnfamiljer längs Maglestensvägen. En ny cykelväg ska gå längs vägen, men det gör honom inte mycket lugnare.

– Cykelväg är väl bra, men vi kommer nog inte att känna oss tryggare ändå. Folk kör redan riktigt fort här. Det är många barn längs vägen, säger Lukas Ingemansson.

Lukas Ingemansson, Lars Thuvesson och Andreas Nilsson med sönerna Leo och Noa är bekymrade över att få fler tunga fordon på Maglestensvägen.
Lukas Ingemansson, Lars Thuvesson och Andreas Nilsson med sönerna Leo och Noa är bekymrade över att få fler tunga fordon på Maglestensvägen.Foto: Lasse Ottosson

Från början var tanken att bredda cykelvägen, men det gick inte eftersom jordbrukstransporter och andra större fordon måste komma fram. Av samma skäl gick det heller inte att sätta upp farthinder längs Maglestensvägen som de boende föreslog.

”Det är jättebra att de kommer till skott och gör den här utbyggnaden, men jag förstår inte varför man inte kan lägga en parallellväg söder om nya motorvägen fram till Stärkelsefabriken.”
Lars Thuvesson, Bäckaskogsbo

Lars Thuvesson bor längre in i byn, men är även han bekymrad över att den tunga trafiken kommer att öka.

– Det är jättebra att de kommer till skott och gör den här utbyggnaden, men jag förstår inte varför man inte kan lägga en parallellväg söder om nya motorvägen fram till Stärkelsefabriken, säger han.

Inte heller Lukas Ingemansson och Andreas Nilsson har något emot utbyggnaden av E22. Den nya trafikplatsen kommer att göra det lättare för dem att komma ut på motorvägen. Men den tunga trafiken hade de velat se en annan lösning för.

– Den gamla vägen ska ändå flyttas 50 meter, då kunde de gjort en ny lokalväg av den, säger Lukas Ingemansson.

Maglestensvägen blir också omledningsväg för trafiken om något inträffar på nya E22.
Maglestensvägen blir också omledningsväg för trafiken om något inträffar på nya E22.Foto: Lasse Ottosson

De har protesterat mot förändringen förut vid samrådsmöten med Trafikverket, men inte fått gehör.

Annons

– De har inte lyssnat på oss överhuvudtaget. Vi vill ju ha ut trafiken ur byn. Det är helt bakvänt att bygga en ny motorväg och sedan öka trafiken inne i byn, säger Lukas Ingemansson.

”De har inte lyssnat på oss överhuvudtaget. Vi vill ju ha ut trafiken ur byn. Det är helt bakvänt att bygga en ny motorväg och sedan öka trafiken inne i byn”
Lukas Ingemansson, Bäckaskogsbo

Andreas Nilsson reagerar över att en ny faunapassage vid Västra Ljungby har dykt upp på Trafikverkets plan.

– Plötsligt fanns det pengar till en faunapassage, men man kan inte lägga vägen utanför, säger han.

Trafikverkets slutliga plan ställs nu ut och som berörda har de fått information i brevlådan. Om ingen har överklagat planen den 5 maj så vinner den laga kraft och bygget kan påbörjas under 2022.

Fakta

Nya E22

Är: Den sista etappen av E22 i nordöstra Skåne som blir motorväg.

Ska bli: 21,5 meter bred motorväg.

Byggstart: Sommaren 2022.

Klar: Hösten 2024.

Detta ingår: 9 kilometer motorväg, 10 kilometer lokala landsvägar, 6 busshållplatser, 2 kilometer cykelväg, 6 broar inklusive viltpassager, bullervallar och bullerskärmar.

Kostnad: 500 miljoner kronor.

Källa: Trafikverket

Ingela RutbergSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons