Annons

Enkla förändringar har kortat vårdköerna

Centralsjukhusets arbete med att korta vårdköerna har gett resultat. Region Skåne tar för första gången del av regeringens kömiljard vilket gör skillnad för hela länet.
Kristianstad • Publicerad 18 december 2019 • Uppdaterad 25 februari 2020
Efter en rad mindre förändringar har vårdköerna till de planerade operationerna minskat drastiskt. Samtidigt arbetar personalen i nya arbetslag och kan på så sätt frigöra mer tid för patienterna.Foto: Lasse Ottosson

CSK har minskat köerna till specialistsjukvården genom att operera flera patienter, vilket Kristianstadsbladet berättade om i fredags.

Nu står det klart att arbete som pågått på sjukhuset det senaste året har minskat väntetiden såpass mycket att Region Skåne kan ta del av regeringens kömiljard.

Fakta

Kömiljard

Överenskommelsen ”En ny och uppdaterad kömiljard” mellan SKL och regeringen omfattar totalt 1,61 miljarder kronor.

För att få del av stödet ska regionerna visa att de minskat väntetiderna i den specialiserade vården från hösten 2018 till hösten 2019. Medel betalas också ut till de regioner där minst 71 procent av patienterna kommer i kontakt med den specialiserade vården eller får en operation eller behandling inom 60 dagar.

Källa: Sveriges kommuner och landsting

Annons

– Tack vare medarbetarnas arbete på CSK så får vi 27 miljoner kronor från staten. Hade ni inte haft den samordning och struktur som ni har hade vi inte kunnat komma över gränsen för bidraget. Ni, CSK, har gjort skillnad för hela Region Skåne, säger Carl Johan Sonesson (M), regionstyrelsens ordförande.

Köerna har varit långa framför allt för de planerade operationerna där patienten behöver stanna kvar ett dygn eller två, för att det inte har funnits plats att ta hand om dem efter uppvaket.

För 15 månader sedan var det 58 procent som fick vård inom vårdgarantins 90 dagar, nu ligger siffran på 86 procent. Ingen patient har väntat ett helt år.

– Varje patient vi kan hjälpa räknas. Nu har vi 650 patienter som fått vård, och som vi tror skulle ha stått i kö fortfarande, säger Mats Molt, biträdande sjukhuschef på CSK. Det är som en riktigt bra administrativ väntelista

Siffrorna är ett resultat av flera mindre strukturella och praktiska förändringar det senaste året, som att vårdpersonalen tar hand om patienter istället för att städa operationssalar. Fokus ligger på att olika yrkesgrupper på sjukhuset arbetar i team, ny personal erbjuds en utbildning för att känna sig mer trygga i arbetet, och den akuta vården är skild från den planerade.

Målet är att öka tillgängligheten med samma resurser. Det nya arbetssättet har inte inneburit att personalstyrkan ökat. Men eftersom personalen kan arbeta i nya arbetslag och på så sätt bli mer effektiva frigörs utrymme på andra håll, förklarar Mats Molt.

Vårdköerna till de planerade operationerna har varit långa i flera år. Nu har siffrorna vänt.Foto: Lasse Ottosson
Överläkaren Carsten Vilstrup är glad att ledningen har kunnat förändra arbetet på sjukhuset med enkla metoder som alla yrkesgrupper ställer sig bakom.Foto: Lasse Ottosson

På avdelning 72, dit patienter kommer för planerade operationer, arbetar personalen enligt de nya metoderna.

– Det här är underbart, en dröm som går i uppfyllelse, säger överläkaren Carsten Vilstrup.

– Det fungerar som en privat mottagning i offentlig regi. Hur få vi till det? Det är enkla metoder. Men jag har hållit på i 25 år utan att vi lyckats. Det gäller att ha ett bra team och det har vi nu.

Nu, menar sjukhusledningen, finns det en bra struktur för arbetet med vårdköerna där alla medarbetare bidrar. Problemet är att det inte finns tillräckligt med personal. Svårast är det att rekrytera specialsjuksköterskor och sjuksköterskor.

Annons

– Det är vår största utmaning. Vi har samma problem som i hela övriga Sverige, säger Johan Cosmo, CSK:s sjukhuschef.

– Målet för 2020 är att minska personalomsättningen så att de som jobbar här vill stanna kvar.

Enhetscheferna på CSK inte har numera inga administrativa uppgifter, för att istället få mer tid till att leda arbetet ute på avdelningarna. Enhetschefen på avdelning 72, Susanna von Palffy och intensivvårdssjuksköterskan Petra Svensson är nöjda med de nya arbetsmetoderna.Foto: Lasse Ottosson

För att lyckas med det ligger fokus på tre områden. Personalen ska få arbeta med det de är utbildade till. Både ledningen, verksamhetschefer och enhetschefer ska vara mer närvarande och ha mer tid för att vara på plats på avdelningarna. Till sist, all personal ska trivas i sina arbetslag.

– Vi har frågat personalen som arbetar här länge varför de har stannat kvar och många pratar om att de trivs med sina arbetskamrater. Det finns en viss CSK-anda, säger Johan Cosmo.

Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons