Annons

Ingen quick fix på tekniska förvaltningen

Det kommer att ta minst ett år att komma tillrätta med bristerna på tekniska förvaltningen. Det konstaterar den tillförordnade chefen Johanna Näslund efter drygt en månad på tjänsten.
Kristianstad • Publicerad 25 januari 2020

– Men jobbet med arbetsmiljö och styrningsfrågor tar aldrig slut. Det pågår alltid, betonar hon.

Jag tror att förvaltningen har brustit i lyssnandet på medarbetarna, säger Johanna Näslund.Foto: Jan Lindmark

Det var den 12 december förra året som kommunens personaldirektör Johanna Näslund fick gå in som tillfällig chef för tekniska förvaltningen, med 300 medarbetare. Den tidigare chefen Bengt Olsson sades upp efter att Kristianstadsbladet i en rad artiklar avslöjat allvarliga problem med arbetsmiljön på framför allt anläggningsavdelningen.

Annons

Johanna Näslund konstaterar att tekniska förvaltningen producerar mycket bra verksamhet och att det finns en hög kompetens bland personalen.

Men hon klargör samtidigt att det finns en hel del förbättringsarbete att göra. Därför har hon nu lagt ett förslag till handlingsplan, som hon hoppas att tekniska nämnden ska ge henne och medarbetarna i uppdrag att genomföra. En del av handlingsplanen rör specifikt anläggningsavdelningen.

I den lyfts tre områden fram som förvaltningen enligt Johanna Näslund måste arbeta med; organisation, ledarskap och arbetsmiljön.

– Det vi gör nu är att inventera det som inte är bra. Det gäller bland annat kommunikationen om vart vi är på väg, hur vi kommer dit och delaktigheten kring det, säger Johanna Näslund. Det handlar också om att lyssna, fånga in risker, oro, farhågor och synpunkter. Där tror jag att förvaltningen har brustit. Det handlar inte om att alla ska få som de vill, men att alla ska få möjlighet att säga sitt.

”En organisation mår ju inte bra om man känner att man måste banda. Men man har rätten att göra det, och rätten att utnyttja sin yttrande- och meddelarfrihet.”
Johanna Näslund, tillförordnad teknisk chef

En annan sak som enligt Johanna Näslund måste tas om hand är den kompetensbrist som uppstått på specialistenheten, som förlorade över hälften av de anställda förra året och där ytterligare personal är på väg bort.

Orsaken till personalflykten ska identifieras. De som sagt upp sig ska intervjuas, och via en enkät ska förvaltningsledningen också försöka få svar från dem som lämnade under 2019.

– Vi ska även ha fokus på dem som är kvar. Det är viktigt. Vad är det som skaver? Vad är det som inte är bra? Sedan ska vi vidta åtgärder, utan att göra avkall på målet.

Som är?

– En effektiv organisation som använder de resurser som vi tilldelas på bästa sätt, svarar Johanna Näslund snabbt. Där måste vi också ta fram mätbara mål.

Johanna Näslund betonar att hon inte vill recensera det som varit, att hennes ansvar ligger framåt. Men samtidigt medger hon att det har gått långt när personal i smyg spelar in möten med sina chefer.

Annons

– En organisation mår ju inte bra om man känner att man måste banda. Men man har rätten att göra det, och rätten att utnyttja sin yttrande- och meddelarfrihet. Det är ett av de finaste värden vi har. Det är jag stolt över, säger Johanna Näslund.

Processen att komma tillrätta med bristerna är ingen quick fix. Johanna Näslund bedömer att det kommer att ta minst ett år att ”få alla bitarna på plats”.

Hon kommer troligtvis att lägga den största delen av pusslet. En ny förvaltningschef beräknas kunna ta plats tidigast till sommaren.

Matti StenrosenSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons