Annons

Körigt för taxibranschen

Taxibranschen lider svårt av alla coronarestriktioner. Om inget händer kommer flera bolag att gå omkull, och det påverkar en viktig samhällsfunktion, menar Allan Falk som har Åhus Taxi.
Kristianstad-Åhus • Publicerad 21 november 2020
Allan Falk på Åhus Taxi säger att hela branschen har stora problem med att överleva.Foto: Lasse Ottosson

Taxi i Sverige är en bransch som drabbats hårt under coronapandemin. Hälften av branschens omsättning har tappats, och enligt Transportstyrelsen har över 13 procent av fordonsflottan ställts av. Såväl droskägare som branschen påpekar nu att inte bara lokala jobb försvinner. Utan även taxiservicen. Det kommer att försvåra för människor och företag att leva och bo i delar av hela landet.

– Problemen började i mars, det blev inget resande till flyg och så vidare. Vi fick permittera och gå ner i lönekostnader. Det var bara jag, frugan och nattchauffören, säger Allan Falk som har Åhus Taxi.

Annons

– Jag har alltid haft två bilar som kör på natten, jag tycker att det behövs som en samhällsfunktion. Men när det inte var några körningar fick vi dra ner.

– Vi hade en bra sommar, visst. Men vi kan inte leva hela året på de sex bra veckorna, säger Allan Falk som har Åhus Taxi.Foto: Lasse Ottosson

Sommaren var bra, inte minst i Åhus där han hade många körningar. Men efter september blev det kämpigt igen.

– De sex veckorna under sommaren räckte inte för att hålla igång oss året runt. För tre veckor sedan blev det heltyst. Nu blir det ännu värre när krogarna stänger 22. Vi kommer inte att ha en enda nöjeskörning så som vi brukar.

Tidigare har de kunnat leva på helgerna, ha fyra bilar igång då som genererat pengar som täckt förlusterna när de kört under vardagar. Nu kommer det inte att räcka.

Kontentan blir att han även får ställa in en bil som nu rullat på nätterna.

– Det påverkar samhällsservicen. När du ramlar och slår dig illa halv ett på natten finns det ingen taxi att ringa till för att åka till akuten. Ambulansen kommer inte att ta dig dit för detta. Och har du en anhörig som åker in akut med ambulans, får du inte längre åka med den in. Då har man ofta beställt taxi. Det kommer heller inte att fungera.

Allan Falk efterlyser åtgärder från staten. Och vädjar om att bankerna kunde ge mer amorteringsfrihet.

– Nu har vi fått uppskjuten arbetsgivaravgift av staten. Men den ska in nästa år. I mars kommer ännu fler bolag att gå omkull när det ska betalas. Jag anser att vi borde befrias från arbetsgivaravgiften, det hade räddat en del företag.

Många körningar har helt uteblivit, och efter krogstängningen klockan 22 är det ännu mindre behov av taxi i städerna. Det slår hårt mot branschen, och nattaxi kan försvinna, säger Allan Falk.Foto: Lasse Ottosson

Som exempel gick dubbelt så många taxibolag i Sverige i konkurs i augusti jämfört med i fjol, 24 stycken.

Taxibranschen centralt efterlyser också stödåtgärder, och varnar för konsekvenserna om fler går omkull.

Annons

— Utan ekonomiskt stöd från staten är risken stor att flera regioner och kommuner inom kort står helt utan fungerande taxiverksamhet. Då går det inte heller att upprätthålla beredskap för att klara av den samhällsviktiga verksamhet som färdtjänst och sjuktransport är. När hjulen börjar snurra så kommer det även få en negativ påverkan för näringslivets möjligheter till transporter, säger Claudio Skubla, förbundsdirektör för Svenska Taxiförbundet.

Jesper Persson, ordförande för Taxi Allians Kristianstad, bekräftar också delar av bilden:

– Vi tog över det i april, och sommaren har varit rätt så bra. Delvis även hösten. Men när nya restriktioner kom för tre veckor sedan var det som att dra ur proppen för taxi. Det har varit jättedåligt de senaste helgerna.

På Taxi Allians har de fått dra ner på schemat och ta bort en bil som annars kör på fredagar och lördagar.

– Nu har vi deltidspermitterat fyra av tio anställda under den andra vågen. Jag ser ingen lösning förrän vaccinet kommer och vi kan köra igång. Vi har många turer till Kastrup i vanliga fall, med affärsresenärer, men det ligger helt stilla.

Han befarar även att det blir taxibrist kring jul- och nyårshelgerna.

– Det brukar vara många personer som ska till olika bostäder. Så lär det inte vara det här året. Vi får hitta annat att köra, själva har vi försökt med att köra hem catering och mat från restauranger.

Taxi Allians köpte in flera nya elbilar i våras. Det har varit en räddning, då dessa har betydligt lägre kostnader än de gamla dieselbilarna.Foto: Jesper Persson

En tröst för Taxi Allians är att de i våras bytt ut en stor del av fordonsflottan mot nya elbilar.

– Vi har låga driftkostnader på dessa, väldigt lite skatt och lite försäkring. De är mycket billigare än våra gamla fordon, det är det som gör att vi klarat oss.

– Men det behövs ett riktat stöd till småföretagarna, om man inte vill ta död på oss.

”När du ramlar och slår dig illa halv ett på natten finns det ingen taxi att ringa till för att åka till akuten. Ambulansen kommer inte att ta dig dit för detta. Och har du en anhörig som åker in akut med ambulans, får du inte längre åka med den in.”
Allan Falk
Clifford JohansenSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons