Nu skyddas butikspersonalen av plexiglas
– Vi har uppfattat att det finns en oro hos våra medarbetare. De möter mycket folk och i just betalningsmomentet kan man inte hålla avståndet som Folkhälsomyndigheten rekommenderar, och det är ju naturligtvis samma sak för kunderna. Därför tänker vi att vi får göra det vi kan för att skydda så gott det går, säger Willys kommunikatör Johanna Eurén.
I Willysbutikerna i Kristianstad sattes plexiglaset upp under förra veckan. Kortläsaren sitter bredvid skyddet och det finns fortfarande möjlighet att betala med kontanter.
– Detta har gått i en rasande takt. Vi ha satt upp plexiglas i drygt 200 butiker och har ett tiotal kvar som vi ska sätta upp i under början av veckan.
Vet du om andra butiker gör samma sak?
– Jag har hört att fler planerar det. Jag vet att Hemköp är på gång och så har jag sett att det finns i Danmark också. Det är därifrån vi har fått inspirationen.
Den ovissa framtiden gör att det inte finns något plan för hur länge plexiglasen ska sitta uppe. Hittills har responsen på skyddsåtgärden till största del varit god, berättar Johanna Eurén.
– Det jag har fått till mig är att kassamedarbetarna i grunden tycker att det är positivt, men jag tror också att det är ovant för många. Detta är ju inte den kontakten man vill ha med kunderna egentligen. Men från kunderna har det varit överväldigande bra respons.
En av kunderna som handlade på Willys Hemma i Kristianstad på tisdagsförmiddagen är Ann-Sofie Ekstrand.
– Jag tycker att det är bra med skydd för både kunder och personal. I de här tiderna är det viktigt att alla ställer upp och visar ansvar, säger hon.