Polisens teori: Så skedde dödsolyckan
I måndags strax efter klockan 07.00 inträffade dödsolyckan i höjd med Bjärlöv. En lastbil och två personbilar var inblandade i kollisionen som slutade med att en förare i 55-årsåldern miste livet. Under torsdagen genomförde både polisen och Trafikverket en undersökning av olycksplatsen.
– Det vi har kunnat fastställa är att den förare som senare avled, av någon anledning kom över på fel vägbana. Han krockade då med lastbilen. Både föraren i lastbilen och föraren i den andra personbilen klarade sig efter omständigheterna bra, säger Magnus Hagberg, trafikutredare vid polisen i Kristianstad.
Fordonen har tagits i beslag efter olyckan och utreds nu tekniskt vid en enhet i Malmö. Den avlidna förarens kropp ska genomgå en rättsmedicinsk undersökning, för att se ifall han drabbats av någon sjukdom.
– Vi försöker att återskapa händelseförloppet för att se vad som egentligen har hänt. Även om det inte kommer leda till något rättsligt, så kan det vara viktigt för de anhöriga och de inblandade. Vi vill försöka ta reda på så långt vi kan varför personen kom över på fel sida av vägen, säger Magnus Hagberg.
Trafikverket gör en egen utredning parallellt, utifrån ett uppdrag från regeringen. De undersöker bland annat vägbanans beskaffenhet och ifall vägräckena sitter på rätt höjd.
– Vi försöker att återskapa olycksförloppet för att se till att liknande olyckor inte kan hända igen. Om man råkar ut för en trafikolycka, så ska man inte dö eller bli allvarligt skadad. Det är en del av nollvisionen, säger Camilla Olsson på Trafikverket.
Myndigheten har planer på att bygga om den aktuella sträckan mellan Broby och Bjärlöv till en mötesfri väg. Det skulle kosta över 400 miljoner kronor. En miljökonsekvensbeskrivning godkändes redan år 2009 och efter det har det gjorts ett flertal utredningar om området.
En vägplan blev klar under förra året, men överklagades och den processen pågår fortfarande. Två av de boende i Bjärlöv oroade sig särskilt för den södergående trafiken.
De påpekade att ett accelerationsfält kan försvinna om vägen byggs om. Då kan bilister tvingas att bromsa ner kraftigt ifall de får traktorer framför sig. Det skulle enligt de boende kunna leda till en ökad olycksrisk. Utan en vägplan får vägen inte byggas om.