Annons

Emma Jaenson: EU ska inte gå de förnärmades ärenden

Yttrandefriheten får inte inskränkas för att några känner sig kränkta. Gränsen går vid förtal, hot och uppvigling.
Emma JaensonSkicka e-post
Publicerad onsdag 15:52
Emma Jaenson
Det här är en krönika av en medarbetare på ledarredaktionen. Kristianstadsbladet politiska hållning är liberal.
Yttrandefriheten är i grund och botten en rättighet som ska säkerställa att vi medborgare har skydd mot staten.
Yttrandefriheten är i grund och botten en rättighet som ska säkerställa att vi medborgare har skydd mot staten.Foto: Caisa Rasmussen/TT

Yttrandefriheten – att få uttrycka våra tankar och idéer fritt – är en självklar rättighet. Ändå är den under attack.

I EU har det gått så långt att man nu vill göra hat till ett EU-brott. 2021 skrev kommissionen ett förslag som kortfattat inleddes: “Hat är hat och ingen ska behöva stå ut med det”. Där argumenteras för att EU bör lägga hatbrott i en kategori svåra brott, som att smuggla fattiga kvinnor över landsgränser för att sälja till sexhandeln.

Annons

EU-parlamentarikern Alice Bah Kuhnke (MP) har påpekat att “Situationen är ytterst allvarlig! Vi vet att hat leder till våld och död.”

Givetvis bör man försöka undvika att säga sådant som kan såra andra. Men man bör också fundera över konsekvenserna av att inskränka yttrandefriheten.

En av de som har skrivit mycket i frågan är den mycket liberala debattören Henrik Alexandersson. Han lyfter problemen med att införa hatbrottslagstiftning på EU-nivå, samtidigt som det inte är definierat vad som ska räknas som hat.

Problemet med hatbrottslagstiftning är just detta: Upplevelsen av hat tenderar att vara subjektiv. Vad som uppfattas som hat av en person, kan uppfattas som legitim kritik av en annan. Ett exempel i närtid är de 74 författarna och journalisterna som i en debattartikel i DN krävde mer åtgärder mot hat och hot, eftersom 70 procent av alla journalister har upplevt hat i form av en “förolämpning”. Men när blev förolämpning hat?

”När blev förolämpning hat?”

Ytterligare exempel på hur människor skiljer sig i uppfattningen av vad som är kränkande kunde man höra under seminariet “Samerna. Privilegierad minoritet eller utsatt urfolk?” under förra veckans Bokmässa i Göteborg. En person som lyssnat till debatten beskrev den som “ett slag i magen” och att folk lämnade i gråt. Kvartals kulturredaktör Ola Wong, som medverkade i seminariet, beskrev debatten som ett “civiliserat samtal”. Peter Wennblad på SvD:s ledarsida, som också var med på scenen, påpekade: “Jag har väldigt svårt att förstå hur en normal diskussion kan uppfattas som kränkande eller hotfull.”

Mer än något visar detta betydelsen av att alla samtal måste tillåtas. Det som upplevs som mest kränkande är ofta när den egna världsbilden motbevisas. Och det måste vara tillåtet.

”Yttrandefriheten är i grund och botten en lag som ska säkerställa att vi medborgare har skydd mot staten.”

Men framför allt är hat-lagstiftningar en skadlig inskränkning av yttrandefriheten. Yttrandefriheten är i grund och botten en lag som ska säkerställa att vi medborgare har skydd mot staten. Vi har rätt att vädra konträra åsikter. Åsikter som inte går i linje med maktens ska få yttras utan hot om straff. Yttrandefriheten är inte till för att skydda det som är helt säkert att säga, utan för att garantera att även de åsikter som är utanför normen får uttryckas. Får man bara säga sådant som ingen blir kränkt av, vad är då poängen med att ha en yttrandefrihetslagstiftning över huvud taget?

Även om det ofta låter så, är det inte primärt kränkningar och förolämpningar som hotar demokratin i dag. Ett mycket större hot mot oss som medborgare är om yttrandefriheten tillåts inskränkas på de kränktas villkor.

Annons
Annons
Annons
Annons