Annons

Johanna Högström Schreiber: Fler borde shoppa loss på nationaldagen

Den 6 juni är ett kommersiellt misslyckande. Näringslivet behöver lyfta firandet.
Johanna Högström Schreiber
Ledare • Publicerad 5 juni 2024
Johanna Högström Schreiber
Det här är en krönika av en medarbetare på ledarredaktionen. Kristianstadsbladet politiska hållning är liberal.
Människor samlas på Skansen för nationaldagsfirande.
Människor samlas på Skansen för nationaldagsfirande.Foto: Pontus Lundahl/TT

Konsumtion och frosseri har alltid varit synonymt med svenska högtider. Julklappar ska köpas och påskägg fyllas, snapsen ställas på midsommarbordet. Sedan har vi importerade firanden som Halloween och Alla hjärtans dag. Sveriges nationaldag är dock den svenska konsumismens sorgebarn.

Förvisso ordnas det trevliga flaggparader där man kan få lyssna på en och annan melloartist och applådera åt eldsjälarna i bygdens folkdansgille. Och visst jublar man inombords över att vi har tagit tillbaka flaggan och nationalsången från högerextremisterna, men många andra högtiders själva livsluft – kommersen – lyser med sin frånvaro.

”Vad säger det egentligen om ett land att befolkningen bränner mer pengar på Alla hjärtans dag än på sin egen nationaldag?”
Annons

Det är säkert en och annan som tycker att det är bra att den 6 juni inte är sönderkommersialiserad. Men vad säger det egentligen om ett land att befolkningen bränner mer pengar på Alla hjärtans dag än på sin egen nationaldag?

Det är tjänstefel av alla branschorganisationer inom handel, besöksnäring, kultur och livsmedel att de inte har hittat på något.

I våra grannländer har man däremot lyckats väl med både kommers och traditioner. I Norge säljs 30 miljoner glassar och 20 miljoner varmkorvar den 17 maj. Det beror givetvis inte bara på att glass och varmkorv är gott. Det beror på att frosseri är en metafor för firande i Norge, och att korv- och glasstillverkarna har dragit nytta av just detta.

Det samma gäller i Finland, där det länge har varit tradition att tända två ljus i sitt fönster på nationaldagen den 6 december. Något geni kom på att ljusen skulle vara blåvita, och resten är finsk kommersiell historia.

Konsumtion i samband med högtider behöver inte vara överdriven eller ohållbar. På midsommar plockar vi fortfarande vilda blommor och äter billig sill. Däremot köper vi mer alkohol än vid någon annan tid på året.

Nationaldagen är obruten mark för varenda lobbyorganisation i Sverige, ändå är det ingen som försöker ta dagen i anspråk. De enda i Sverige som gjort ett ärligt försök är, numera nedlagda, Frukt- och grönsaksfrämjandet som utlyste en tävling för svenska konditorer för 30 år sedan där de fick skapa en egen nationaldagsbakelse.

I dag väljer en miljon svenskar att titta på nationaldagsfirandet på Skansen på TV. Inget ont om evenemanget men vi måste kunna enas om det deprimerande i att en tiondel av Sveriges befolkning sitter inomhus och glor på TV istället för att festa och fira att vi lever i ett fritt land som inte har befunnit sig i krig på 200 år.

Christopher O'Neill, prinsessan Madeleine, prinsessan Sofia och prins Carl Philip på Skansen under nationaldagsfirande med uppträdande på Sollidenscenen.
Christopher O'Neill, prinsessan Madeleine, prinsessan Sofia och prins Carl Philip på Skansen under nationaldagsfirande med uppträdande på Sollidenscenen.Foto: Pontus Lundahl/TT
Annons
Annons
Annons
Annons