Annons

Christer Nylander: Kärlekskranka män kan orsaka tragedier

Ser man saker ur Elvira Madigans perspektiv framkommer det att hennes liv inte präglades av en romantisk längtan efter ren kärlek. Hon mördades av en stalker.
Christer Nylander
Gästkrönika • Publicerad 13 augusti 2024 • Uppdaterad 14 augusti 2024
Christer Nylander
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks i texten är skribentens egna.
Elvira Madigans liv slutade i tragedi på grund av en trånande man.
Elvira Madigans liv slutade i tragedi på grund av en trånande man.Foto: Rune Petter Ness

Det var en gång en cirkusartist som kom till Kristianstad för att uppträda. I publiken satt en man som blev förälskad i henne. Det skulle bli hennes död.

Bara några månader senare skrevs en visa som inleds med orden ”Sorgerliga saker hända”, men de flesta som känner till berättelsen om Elvira Madigan och Sixten Sparre har förmodligen Bo Widebergs film som huvudsaklig källa.

Annons

Filmen kom 1967 och blev en stor framgång. Huvudrollerna spelas av Pia Degermark och Tommy Berggren. Det är en romantisk tragedi och romantiken förstärks av vackert foto och perfekt musikval. Mozarts pianokonsert nr 21 är starkt förknippad med filmen och stycket kallas ibland fortfarande Elvira Madigan.

En romantisk tragedi om ett förälskat ungt par alltså. Filmen beskrevs i en recension som ett poem om längtan efter den rena kärleken. Men man kan se händelserna också ur ett annat perspektiv.

Sixten Sparre af Rossvik föddes i Malmö i september 1854. Han var adlig och några år under hans barndom bodde familjen på slott. De flyttade senare till Kristianstad. Sparre var gift, hade två barn och en militär karriär. Han var löjtnant vid Skånska dragonregementet.

Elvira Madigan, som egentligen hette Hedvig Jensen föddes in i en kringresande cirkusfamilj. Lindansen blev hennes specialitet. Tillsammans med sin fostersyster gick de under namnet Luftens döttrar.

Elvira Madigan var 20 år när sällskapet gjorde stopp i Kristianstad i januari 1888. Sixten blev blixtförälskad. Han tog kontakt och de skrev brev till varandra i hemlighet. Enligt vad som är känt ville Elvira snart avsluta brevväxlingen. Men Sixten gav inte upp. Han följde cirkusen genom Sverige. Han påstod att han lämnat sin familj, vilket var en lögn. Han ljög också om att han var rik, men hade i själva verket stora skulder.

”Utan pengar och utan hopp såg Sixten ingen annan utväg än att ta fram sitt tjänstevapen. Först sköt han Elvira, sedan sig själv.”

Sixten hotade att ta sitt liv om Elvira inte ville leva med honom. Hon försökte under en tid hålla emot, men drabbades av ett nervsammanbrott och gav till sist upp motståndet. De flydde genom Sverige och gömde sig i Danmark.

Men verkligen hann ikapp dem. Det går inte leva på skulder och krediter. Det är inte så romantiskt att vara hungrig hela tiden. Flykt kan vara spännande, men också påfrestande. Utan pengar och utan hopp såg Sixten ingen annan utväg än att ta fram sitt tjänstevapen. Först sköt han Elvira, sedan sig själv.

Man kan beskriva detta som en romantisk tragedi. Men med Elvira Madigans perspektiv skulle man också kunna skriva en helt annan berättelse. Den blir då en ren tragedi där en främmande mans lust, lögner och tjat ledde till hennes alldeles för tidiga död.

Det finns de som ifrågasätter feminism och andra maktanalyser. Men det är utan tvekan så att om man anstränger sig att se saker ur Elvira Madigans perspektiv ser man något annat än om man rakt av köper att händelserna handlar om romantisk längtan efter den rena kärleken. Det är en bra övning att försöka se saker ur olika vinklar. Man behöver inte tvunget hålla med om allt, men man ser mer om man betraktar en sak från olika håll.

Christer Nylander är fristående krönikör på ledarsidan. Han är ordförande för tankesmedjan Bertil Ohlininstitutet och var tidigare riksdagsledamot för Liberalerna.

Annons
Annons
Annons
Annons