Annons

Sofia Nerbrand: Måtte inte Tesla lämna Sverige åt sitt öde

Elon Musk gör helt rätt i att stämma Transportstyrelsen och Postnord. Fackens tarvliga strejk handlar om att bevara deras makt – inte om att värna de anställda eller svenskt välstånd.
Sofia NerbrandSkicka e-post
Ledare • Publicerad 27 november 2023
Sofia Nerbrand
Det här är en krönika av en medarbetare på ledarredaktionen. Kristianstadsbladet politiska hållning är liberal.
Visionären och superentreprenören Elon Musk. Hoppas att han vinner mot ett fyrkantigt system i Sverige.
Visionären och superentreprenören Elon Musk. Hoppas att han vinner mot ett fyrkantigt system i Sverige.Foto: Michel Euler

Reaktionerna och rapporteringen om strejken mot Tesla visar hur marinerat Sverige är i socialistiskt tänkande. Det finns på många håll en total oförståelse för att företagsägare som Elon Musk drivs av frihetslängtan och värnar sin rätt att bestämma över sin egen verksamhet – inom regelverket. Elon Musk är idealist, i själ och hjärta.

Han använder marknadsekonomin för att förändra världen: Elektrifiera bilflottan – trots industrins motstånd. Utforska och kolonisera Mars – trots missöden i rymden. Skapa ett globalt debattforum med högt i tak – trots all kritik mot X.

Annons

Men nu har han kört rätt in i ”den svenska modellen”. IF Metall och andra fackförbund strejkar därför att som det beskrivs i Expressen (27/11): ”elbilsjätten vägrat gå in i svenskt kollektivavtal”. Tesla framställs som en trilskande och ond Goliat som nu möter ett legitimt uppror från stackars arbetare.

Det är bara det att det är frivilligt att teckna kollektivavtal i Sverige. Plus att Teslas medarbetare är nöjda med sina villkor och därför inte deltar i strejken. Alla som kör Tesla eller använder deras laddstolpar uppskattar också produkterna. Så varför ska Elon Musk böja sig för påtryckningarna som enbart handlar om att bevara status quo och fackförbundens makt?

”Måtte Musk vinna denna kraftmätning.”

Hade det varit någon stake i den borgerliga regeringen – eller det marknadsliberala Centerpartiet – skulle någon företrädare därifrån ha förklarat varför privat ägande, avtalsfrihet och ett dynamiskt näringsliv är avgörande för tillväxt och framtida välstånd. Samt en snabb elektrifiering av transportsektorn för klimatets skull.

EU vill införa ett förbud mot försäljning av bensin- och dieselbilar från år 2035. Men ska det kunna bli verklighet behövs privata företag och fritänkare som producerar elbilar i stor skala, likt Tesla. Det offentligas lagar och regler i all ära. De behövs för att sätta ramarna. Men det är kapitalismen som levererar bilar till folket.

Vi kan inte ha en situation som nu, när Tesla inte ens får hämta ut nödvändiga registreringsskyltar till sina nya bilar från Transportstyrelsen. Eller att det statligt ägda Postnord inte distribuerar dem på grund av ”sympatiåtgärder” bland fackligt anslutna där.

Även om många tyvärr försöker degradera Elon Musk till en galning så har han rätt i att situationen är ”insane” (galen). Han gör också rätt i att stämma svenska statens aktörer för denna fars.

”Denna tvist handlar om ett mycket allvarligt, närmast systemhotande, agerande hos Postnord”, skriver Tesla i stämningsansökan.

Måtte Musk vinna kraftmätningen. Skulle Tesla välja att lämna Sverige på grund vår modells fyrkantighet och mångas socialistiska tänkande vore det en stor förlust.

Annons
Annons
Annons
Annons