Annons

Ola Tedin: Transportstyrelsen gör det igen

Ska ett företag med kopplingar till det krigförande Ryssland utföra arbete åt en svensk myndighet? Knappast. Företaget har kopplingar till staten som gör det högst troligt att all eventuell strategisk information hamnar hos ländernas säkerhetstjänster.
Ola Tedin
Krönika • Publicerad 5 augusti 2024 • Uppdaterad fredag 10:52
Ola Tedin
Det här är en krönika av en medarbetare på ledarredaktionen. Kristianstadsbladet politiska hållning är liberal.
Foto: Leo Sellén / TT

Det är DN som avslöjar att ett tyskt företag med kopplingar till Ryssland, JH Tönnjes East GmbH & Co. KG, har vunnit Transportstyrelsens upphandling för tillverkning av registreringsskyltar.

Tönnjes uppges samtidigt vara kopplat till det ryska företaget Znak, som även det tillverkar registreringsskyltar. Ägare är politikern Valerij Andrejevitj Ponomarjov, medlem i det ryska överhuset. Sedan 2022 finns Ponomarjov på EU:s sanktionslista eftersom han stöttar kriget i Ukraina.

Annons

Znak är också delaktig på plats i östra Ukraina och stöttar brott mot folkrätten. Företaget tillverkar de ryska registreringsskyltar alla fordon i det illegalt annekterade östra Ukraina tvingas ha av den ryska ockupationsmakten.

Känsliga uppgifter om fordon kan alltså hamna hos den ryska underrättelsetjänsten, säger försvarsexperter till DN. ”Rysk underrättelsetjänst kan få tillgång till viktig data om samtliga fordon i Sverige. I fordonsregistret finns känslig information som kan användas av totalförsvaret för att krigsplacera samhällsviktiga fordon”, säger Per Skoglund, forskare vid Försvarshögskolan, till DN.

En pikant detalj i sammanhanget är att det tyska företagets ryska kontakter avslöjats av ett företag som överklagat upphandlingen till Förvaltningsrätten. Till DN ställer sig också Transportstyrelsen kallsinnig till att de ryska kopplingarna innebär några risker att känsliga uppgifter hamnar på villovägar. ”Det har anbudsgivarna fått garantera”, slår myndighetens talesperson fast i DN.

Även om klavertrampet 2017, när det uppdagades att ett företag i Serbien hanterade register som innehöll kvalificerade hemliga försvarsuppgifter aldrig hade hänt, är det ett häpnadsväckande naivt uttalande. Som den nu mördade oppositionspolitikern Alexander Navalny visat åtskilliga gånger är i princip all information företag och organisationer har tillgänglig i Ryssland för den med kontakter och kunskaper. Att rysk säkerhetstjänst skulle förhindras att få information från Znak eller Tönnjes för att företaget ”garanterat” detta är hlt enkelt inte trovärdigt.

Skandalen med Transportstyrelsens serbiska affärer fick dåvarande oppositionen att gå i spinn. Avgångar krävdes och ministrar frågades ut. Men det Socialdemokratiska maktpartiet hanterade affären mästerligt. Generaldirektören hade redan straffats med avsked och böter innan affären blev känd. Någon rättegång där regeringens inblandning skulle kunna avslöjats kunde därför inte bli av. Dåvarande statsminister Stefan Löfven (S) möblerade om lite i regeringen och fortsatte som vanligt. Anders Ygeman, som fick gå, gjorde comeback som energiminister som om ingenting hänt.

Ygemans borgerliga efterträdare Ebba Bush (KD) på energiministertaburetten skrädde inte orden när hon kommenterade Ygemans come back till Aftonbladet i januari 2019.

Nu sitter hon själv i en regering som åter har ett allvarligt säkerhetsläckage att hantera. Måtte inte även efterspelet till hur regering hanterar en allvarlig säkerhetsskandal upprepa sig.

Annons
Annons
Annons
Annons