Vårdpersonalen trivs – har tid för sina jobb med servicevärdar: ”Gladare”
I flera år har Region Skånes ansvariga talat om RAK, rätt använd kompetens. Samtidigt har högskoleutbildade sjuksköterskor och omvårdnadsutbildade undersköterskor fått gå omkring och exempelvis bädda sängar.
På Centralsjukhuset i Kristianstad, CSK, gjordes 2022 ett radikalt omtag på avdelning 51-52, gynekologi- kirurgi och öronavdelningen.
– Vi började med att se över exakt alla arbetsuppgifter som gjordes här. Vad ska göras, vem kan göra det, vad behövs det för utbildning för detta, säger enhetschefen Linda Hörberg.
Arbetet gjordes tillsammans med medarbetarna. Servicevärdar kom in och skötte det som inte behövs medicinsk utbildning för att klara av. Som att städa, byta sängkläder och bädda när patienter går hem, ta fram mat och servera den, och andra liknande uppgifter. Projektet kallades Framtidens vårdavdelning och sjösattes den 5 september 2022.
Då var det fyra servicevärdar anställda på CSK. I dag finns det närmare 100, för projektet har införts på hela sjukhuset.
Men hur har det då gått? Anställda på avdelning 51-52 vittnar om en väsentlig skillnad.
– Det har blivit mycket bättre, säger undersköterskan Mia Jönsson från Kiaby.
– Nu får vi mer tid över för patienterna. Arbetsmiljön och stämningen här har blivit mycket bättre, folk är gladare. Det kan fortfarande vara stressigt ibland, men på en helt annan nivå. Nu hinner man göra det man ska och känna att man gjort ett gott jobb när man går hem, säger hon.
En skillnad är att undersköterskorna nu fått nya uppgifter, med mer medicinsk omvårdnad. Bland annat har de som vill fått lära sig att ta blodprov, göra riskbedömningar, såromläggningar, fallrisker, nutrition och vara med på läkarronderna.
–Att de är med på ronderna uppskattas av läkarna. Undersköterskorna har mycket kunskap om patienterna, säger sjuksköterskan Linnea Hopf från Torsebro.
Hon har varit på avdelningen sedan 2019, märkt förändringen till det positiva, och har även fått möjlighet att vidareutbilda sig till specialistsjuksköterska inom kirurgisk vård.
– Vi har fått nya kollegor. Inte bara servicevärdarna, utan även apotekare. Nu slipper man gå omkring och leta efter läkemedel eller beställa, utan allt finns där.
Kollegan Sita Nilsson från Önnestad instämmer:
– Det här fungerar bra. Om man spiller ut lite nyponsoppa vet man vem man kan gå till för att få hjälp, förr var det ett helt projekt. Nu har vi mer tid att prata med undersköterskorna och patienterna, och kunna delegera arbetsuppgifter. Förr, vid hemgång, fick man bädda sängar och om det var fem som gick hem samma dag tog det sin tid. Nu kan vi använda den tiden bättre, till det vi är utbildade för.
Sjuksköterskan Elin Nilsson från Kristianstad är även teamledare. Hon har varit på avdelningen sedan 2021 och tycker att det blivit bättre med förändringen.
– Det har frigort tid för oss att vara mer hos patienterna. Jag tycker att fler sjukhus borde införa detta.
– Men i början var det lätt att falla tillbaka i gamla rutiner, man fick vänja sig vid att det var uppgifter som inte vi ska göra.
”Jag fick börja springa och hålla efter medarbetarna och säga ”Det där är inte din uppgift”.”Enhetschefen Linda Hörberg
Enhetschefen Linda Hörberg säger att det var ett av problemen i början:
– Jag fick börja springa och hålla efter medarbetarna och säga ”Det där är inte din uppgift” säger hon med glimten i ögat.
Mirella Johansson, nu utvecklingsledare på regionservice, då enhetschef för servicevärdar när det infördes på alla plan, säger att det är viktigt att de olika funktioner och cheferna samarbetar.
– Vi kan frigöra tid, men hur den tiden används är upp till verksamheten att avgöra, så att personalen inte sätter sig. Där har Linda och verksamheten gjort ett jättebra jobb, med att alla vet vad de ska göra med den tid som frigjorts, säger Mirella Johansson.
Anton Persson, 20, från Kristianstad, började jobba på avdelningen som servicevärd i mars i fjol.
– Jag såg en platsannons och tänkte att det här nog var ett bra sätt att snabbt och lätt kunna göra något som gör nytta. Jag vill gärna jobba med människor och att jobbet ska vara meningsfullt, säger han.
Vad gör han då i jobbet?
– Jag hjälper till att avlasta vården. Städar vid hemgångar, förbereder och serverar mat, städar och ger de andra på avdelningen mer tid för att ta hand om patienterna.
– Det känns bra att jag kan bidra till en bättre vård genom att jag går till jobbet.
Linda Hörberg säger att de har märkt tydliga effekter på avdelningen:
– Våra enkäter visar att arbetsmiljön blivit bättre, sjukskrivningarna är färre, personalomsättningen har minskat och nu har vi intresserade som hör av sig om att de vill jobba här. Ett gott rykte sprider sig. Medan resten av sjukhuset har minskat antalet vårdplatser har vi kunnat öppna fler.
– Och när vi gör patientenkäter har vi svårt att hitta något som går att förbättra för patienterna nu!
• Jobbar du i vården? Vill du berätta hur det har det på jobbet? Klicka här för att komma till formuläret #Munskyddav