Annons

Vårdpersonalen trivs – har tid för sina jobb med servicevärdar: ”Gladare”

På avdelning 51-52 trivs vårdpersonalen. De har tid för att utföra sina arbetsuppgifter – och allt har blivit bättre på Framtidens vårdavdelning.
Anledningen är de nya servicevärdarna på CSK. Anton Persson, 20, är en av dem:
– Jag vet att mitt jobb bidrar till att ge patienterna en bättre vård. Här känner jag att jag kan göra nytta, säger Anton, som jobbat där i snart ett år.
– Avdelningen har blivit mycket bättre sedan servicevärdar infördes, vittnar sjuksköterskor, undersköterskor, chefer och patienter.
Nordöstra Skåne • Publicerad 4 mars 2024
Undersköterskan Mia Jönsson och enhetschefen Linda Hörberg är överens om att arbetsmiljön och arbetsglädjen blivit bättre på avdelningen.
Undersköterskan Mia Jönsson och enhetschefen Linda Hörberg är överens om att arbetsmiljön och arbetsglädjen blivit bättre på avdelningen.Foto: Mikael Persson

I flera år har Region Skånes ansvariga talat om RAK, rätt använd kompetens. Samtidigt har högskoleutbildade sjuksköterskor och omvårdnadsutbildade undersköterskor fått gå omkring och exempelvis bädda sängar.

På Centralsjukhuset i Kristianstad, CSK, gjordes 2022 ett radikalt omtag på avdelning 51-52, gynekologi- kirurgi och öronavdelningen.

Annons

– Vi började med att se över exakt alla arbetsuppgifter som gjordes här. Vad ska göras, vem kan göra det, vad behövs det för utbildning för detta, säger enhetschefen Linda Hörberg.

Sita Nilsson. Linnea Hopf, Elin Nilsson och Linda Hörberg på avdelning 51-52 berättar att de nu fått mer tid för att ta hand om patienterna.
Sita Nilsson. Linnea Hopf, Elin Nilsson och Linda Hörberg på avdelning 51-52 berättar att de nu fått mer tid för att ta hand om patienterna.Foto: Mikael Persson

Arbetet gjordes tillsammans med medarbetarna. Servicevärdar kom in och skötte det som inte behövs medicinsk utbildning för att klara av. Som att städa, byta sängkläder och bädda när patienter går hem, ta fram mat och servera den, och andra liknande uppgifter. Projektet kallades Framtidens vårdavdelning och sjösattes den 5 september 2022.

Då var det fyra servicevärdar anställda på CSK. I dag finns det närmare 100, för projektet har införts på hela sjukhuset.

Men hur har det då gått? Anställda på avdelning 51-52 vittnar om en väsentlig skillnad.

– Det har blivit mycket bättre, säger undersköterskan Mia Jönsson från Kiaby.

– Nu får vi mer tid över för patienterna. Arbetsmiljön och stämningen här har blivit mycket bättre, folk är gladare. Det kan fortfarande vara stressigt ibland, men på en helt annan nivå. Nu hinner man göra det man ska och känna att man gjort ett gott jobb när man går hem, säger hon.

Sita Nilsson och Linnea Hopf är båda sjuksköterskor som nu kan utbilda sig på deltid till specialistsjuksköterskor. De uppskattar förändringen som skett på arbetsplatsen.
Sita Nilsson och Linnea Hopf är båda sjuksköterskor som nu kan utbilda sig på deltid till specialistsjuksköterskor. De uppskattar förändringen som skett på arbetsplatsen.Foto: Mikael Persson

En skillnad är att undersköterskorna nu fått nya uppgifter, med mer medicinsk omvårdnad. Bland annat har de som vill fått lära sig att ta blodprov, göra riskbedömningar, såromläggningar, fallrisker, nutrition och vara med på läkarronderna.

–Att de är med på ronderna uppskattas av läkarna. Undersköterskorna har mycket kunskap om patienterna, säger sjuksköterskan Linnea Hopf från Torsebro.

Hon har varit på avdelningen sedan 2019, märkt förändringen till det positiva, och har även fått möjlighet att vidareutbilda sig till specialistsjuksköterska inom kirurgisk vård.

– Vi har fått nya kollegor. Inte bara servicevärdarna, utan även apotekare. Nu slipper man gå omkring och leta efter läkemedel eller beställa, utan allt finns där.

"Framtidens vårdavdelning" handlar inte bara om organisation, utan om sätta patienten i fokus med en personcentrerad vård.
"Framtidens vårdavdelning" handlar inte bara om organisation, utan om sätta patienten i fokus med en personcentrerad vård.Foto: Mikael Persson
Annons

Kollegan Sita Nilsson från Önnestad instämmer:

– Det här fungerar bra. Om man spiller ut lite nyponsoppa vet man vem man kan gå till för att få hjälp, förr var det ett helt projekt. Nu har vi mer tid att prata med undersköterskorna och patienterna, och kunna delegera arbetsuppgifter. Förr, vid hemgång, fick man bädda sängar och om det var fem som gick hem samma dag tog det sin tid. Nu kan vi använda den tiden bättre, till det vi är utbildade för.

Sjuksköterskan och teamledaren Elin Nilsson uppskattar att de fått mer tid för patienterna – och att undersköterskorna kompetensutvecklas.
Sjuksköterskan och teamledaren Elin Nilsson uppskattar att de fått mer tid för patienterna – och att undersköterskorna kompetensutvecklas.Foto: Mikael Persson

Sjuksköterskan Elin Nilsson från Kristianstad är även teamledare. Hon har varit på avdelningen sedan 2021 och tycker att det blivit bättre med förändringen.

– Det har frigort tid för oss att vara mer hos patienterna. Jag tycker att fler sjukhus borde införa detta.

– Men i början var det lätt att falla tillbaka i gamla rutiner, man fick vänja sig vid att det var uppgifter som inte vi ska göra.

”Jag fick börja springa och hålla efter medarbetarna och säga ”Det där är inte din uppgift”.”
Enhetschefen Linda Hörberg

Enhetschefen Linda Hörberg säger att det var ett av problemen i början:

– Jag fick börja springa och hålla efter medarbetarna och säga ”Det där är inte din uppgift” säger hon med glimten i ögat.

Mirella Johansson från regionservice betonar vikten av att man använder den frigjorda tiden på rätt sätt. Hur, det kan bra sjukvården veta, men de gör sitt för att frigöra arbetstid.
Mirella Johansson från regionservice betonar vikten av att man använder den frigjorda tiden på rätt sätt. Hur, det kan bra sjukvården veta, men de gör sitt för att frigöra arbetstid.Foto: Mikael Persson

Mirella Johansson, nu utvecklingsledare på regionservice, då enhetschef för servicevärdar när det infördes på alla plan, säger att det är viktigt att de olika funktioner och cheferna samarbetar.

– Vi kan frigöra tid, men hur den tiden används är upp till verksamheten att avgöra, så att personalen inte sätter sig. Där har Linda och verksamheten gjort ett jättebra jobb, med att alla vet vad de ska göra med den tid som frigjorts, säger Mirella Johansson.

Anton Persson, 20, från Kristianstad, började jobba på avdelningen som servicevärd i mars i fjol.

Annons

– Jag såg en platsannons och tänkte att det här nog var ett bra sätt att snabbt och lätt kunna göra något som gör nytta. Jag vill gärna jobba med människor och att jobbet ska vara meningsfullt, säger han.

Anton Persson började som servicevärd för snart ett år sedan. Han gillar jobbet, där han känner att han gör nytta och bidrar till att patienterna får en bättre vård.
Anton Persson började som servicevärd för snart ett år sedan. Han gillar jobbet, där han känner att han gör nytta och bidrar till att patienterna får en bättre vård.Foto: Mikael Persson

Vad gör han då i jobbet?

– Jag hjälper till att avlasta vården. Städar vid hemgångar, förbereder och serverar mat, städar och ger de andra på avdelningen mer tid för att ta hand om patienterna.

– Det känns bra att jag kan bidra till en bättre vård genom att jag går till jobbet.

Linda Hörberg säger att de har märkt tydliga effekter på avdelningen:

– Våra enkäter visar att arbetsmiljön blivit bättre, sjukskrivningarna är färre, personalomsättningen har minskat och nu har vi intresserade som hör av sig om att de vill jobba här. Ett gott rykte sprider sig. Medan resten av sjukhuset har minskat antalet vårdplatser har vi kunnat öppna fler.

– Och när vi gör patientenkäter har vi svårt att hitta något som går att förbättra för patienterna nu!

Jobbar du i vården? Vill du berätta hur det har det på jobbet? Klicka här för att komma till formuläret #Munskyddav

Sjuksköterskan Sita Nilsson säger att förändringen varit bra för alla: Vi har mer tid att prata med undersköterskorna och patienterna. VI vågar delegera mer nu.
Sjuksköterskan Sita Nilsson säger att förändringen varit bra för alla: Vi har mer tid att prata med undersköterskorna och patienterna. VI vågar delegera mer nu.Foto: Mikael Persson

Här saknas innehåll

Clifford JohansenSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons