Stressad sotare tar på sig faktureringsmiss
Ett par veckor innan jul fick kvinnan, som bor i Glimåkra, ett skriftligt besked om att sotarna från Östra Göinge Sotningsdistrikt ämnade se över hennes köksfläkt den 16 december. Datumet passade inte, så kvinnan bestämde sig för att avtala en ny tid, vilket hon också gjorde med Jan-Åke Fröidh, sotare på Östra Göinge Sotningsdistrikt.
Men Jan-Åke Fröidh dök inte upp på avtalad tid den 17 december.
Kvinnan ringde sotarnas fasta telefon och deras jourmobiltelefoner, men ingen svarade. Hon lämnade flera röstmeddelanden, men ingen ringde tillbaka.
– Häromdagen fick jag en räkning på 232 kronor, som ska vara betald den 21 januari, säger hon. Det var likadant förra året. Det värsta tycker jag är att de inte ringer tillbaka, trots att man har lämnat flera meddelanden. De gör precis som de vill. – Men riktigt så illa är det inte, förklarar Jan-Åke Fröidh.
– Innan jul är det många som ringer och vill ha arbeten utförda. Jag missade helt enkelt att notera den nya tiden.
Att kvinnan fakturerades, trots att den avtalade sotningen inte genomförts, har också en förklaring.
– Jag var så stressad när jag tittade igenom arbetsorderna den eftermiddagen att jag noterade den som utförd. Jag får skylla på den mänskliga faktorn. Nu har vi i alla fall makulerat fakturan, säger Jan-Åke Fröidh och konstaterar att i förekommande fall brukar den drabbade abonnenten kompenseras med ett presentkort eller kontanter.
Att kvinnans röstmeddelanden lämnats obesvarade förklaras med att sotningsdistriktet har haft julstängt från den 23 december till den 7 januari.
Magnus Grunnon
044-47 000
magnus.grunnon@kristianstadsbladet.se