Annons

Tyskt intresse för skärmar

I går besökte tyska försäljare Glimakra of Sweden för att ta en titt på den senaste produkten de ska leverera i Tyskland. ”Det här är en prestigeorder,” berättar Ronny Englund, vd Glimakra of Sweden.
Östra Göinge • Publicerad 2 juli 2013
Stororder. För Göinge- företaget innebär det tyska intresset en ren prestige- order. Ronny Englund, vd för Glimakra of Sweden, hjälper Grazyna Bota med en skärm.
Stororder. För Göinge- företaget innebär det tyska intresset en ren prestige- order. Ronny Englund, vd för Glimakra of Sweden, hjälper Grazyna Bota med en skärm.Foto: Tommy Svensson
Glimakra of Sweden säljer skärmar till Tyskland. Från vänster Ronny Englund, VD, Michael Kortmann och Manfred Wilk från Wilk i Tyskland.
Glimakra of Sweden säljer skärmar till Tyskland. Från vänster Ronny Englund, VD, Michael Kortmann och Manfred Wilk från Wilk i Tyskland.Foto: 

Glimakra of Sweden har samarbetat med firman Wilk i Tyskland i flera år. Företaget är deras agent i landet.

–  Allt vi säljer är kundstyrt. Vi tillverkar när vi får en beställning. Vi är inriktade på tre områden, inredning är vårt största. Inom detta område exporterar vi 25 procent, säger Ronny Englund, vd för Glimakra of Sweden.

Annons

Och nu har de fått en beställning från Tyskland. Det gäller företagets senaste produkt som lanserades förra året – ALP, skärmväggar designade av Tim Alpen.

96 väggar

Ett läkemedelsföretag ska flytta från Schweiz till Tyskland och lockar med de anställda med en trivsam kontorsmiljö. Därför har de beställt 96 stycken skärmväggar från Glimakra of Sweden.

–  Det här är en prestigeorder. Det är första gången vi får en så stor order med denna produkt, den är unik, säger Ronny Englund, samtidigt som han visar för Michael Kortmann och Manfred Wilk hur man kan fälla in väggarna. Kari Pylkkönen, produktchef på Glimakra of Sweden, visar även hur man kan hänga en skrivtavla på dem.

Stor order

Det är en stor order för företaget i Glimåkra som har 42 anställda, varav 26 personer arbetar med produktionen. Man beräknar omsätta runt 55 miljoner kronor det här året, uppger Englund.

Under besöket får representanterna från Wilk lära sig om produktion och akustik.

–  Vi kan akustik, det är det viktigaste när vi säljer produkter, säger Kari Pylkkönen.

Han förklarar hur ljudet både absorberas och diffuseras mot den nya skärmväggen, det splittras och åker vidare mot taket där det absorberas ytterligare.

–  Det är lite roligt att leverera en ny ALP-kedja på 113 meters längd och 1,8 meter hög över havet till Tyskland, säger Ronny Englund.

Gunilla Lindberg
Ida Hernbrandt Linusson
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons