KSLS tvingades ställa in tävling: Ett antiklimax
I fredags kväll, när ett 20-tal funktionärer från KSLS kom till Tivolibadet för att rigga inför helgens tävling, så upptäckte man att det var 30,3 grader i bassängen.
– Vi ringde då jouren på C4 Teknik och en timme senare dök det upp personal. Då konstaterades det att det inte gick att åtgärda felet och att det inte gick att kyla vattnet. De sa att det saknades reservdelar, säger Maria Dahlberg, ordförande i KSLS.
Enligt simförbundets officiella regelverk ska temperaturen i en tävlingsbassäng vara 25-28 grader och den alldeles för höga vattentemperaturen innebar att Dahlberg & Co var tvungna att ringa återbud till 200 simmare från 17 klubbar.
– Det var inte direkt det man hade förväntat sig när vi kom till badet för att fixa inför tävlingen, för oss är det här ett riktigt antiklimax, säger Dahlberg.
I KSLS är man införstådda med att saker och ting kan gå sönder – ”badet har trots allt några år på nacken” – men däremot efterlyser man en tydligare kommunikation från badets sida.
– Vi finner det mycket anmärkningsvärt att vi inte blivit informerade om det som hade hänt. Det absolut minsta vi kan begära är att få information om läget. Vi vill omgående ha svar på hur länge man har vetat att kylanläggningen inte fungerade och vilka åtgärder som har vidtagits för att lösa problemet innan helgen, säger Dahlberg.
Per-Olof Cartbo är enhetschef på Tivolibadet och han beklagar det som har hänt.
– Jag vet att det var ett planerat strömavbrott för service på tisdagskvällen och sen måste något ha inträffat vid själva omstarten. Men exakt vad det är som har hänt har Torbjörn Fridh (driftledare på C4 Teknik) bättre koll på, säger Cartbo.
Torbjörn Fridh:
– Kylmaskinen la av efter omstarten och vi var flera stycken som jobbade med den här ganska komplicerade apparaten. Men på fredagen gick det igång igen och vi trodde att problemet var löst, då inträffade nästa olycka där fler delar gick sönder och då var det för sent för att rädda KSLS tävling. Hur sen informationen från Tivolibadets sida gentemot klubben har gått till kan inte jag uttala mig om.
Per-Olof Cartbo:
– Det är något vi får se över. Kanske hade vi kunnat vara mer tydliga mot KSLS och berättat vad som hade inträffat under veckan.
Den inställda tävlingen innebär att klubben har haft kostnader för arrangemanget men att alla intäkter uteblev.
Här är alla kostnader som klubben lagt ut på den inställda tävlingen:
• Hyra av läktare, 20 000 kronor.
• Livetiming, 1 000 kronor.
• Tävlingsadministration, cirka 40 timmar á 400 kronor=16 000 kronor.
• Hyra av badet, 6 000 kronor.
• Lön till ordningsvakt, 4 800 kronor.
– Men jag förutsätter att vi inte blir fakturerade för de två sistnämnda punkterna, säger Maria Dahlberg, som också vill att kommunen kompenserar klubben för de övriga kostnaderna.
Ulrika Cedell, förvaltningschef på kultur och fritid, har tagit del av det inträffade och känner med föreningen.
– Vi är de första att beklaga att de tvingades ställa in sin tävling. Samtidigt måste man tyvärr också konstatera att olyckor kan inträffa. Men vi ska träffa KSLS och prata och sen får vi se vad det mynnar ut i, säger Cedell till Kristianstadsbladet.
Har de någon möjlighet till ekonomisk kompensation?
– Jag kan faktiskt inte svara på det i dagsläget. Vi får se vad som bestäms efter att vi har träffats och pratat med varandra.
När det gäller de uteblivna intäkterna för tävlingen så går KSLS miste om startavgifter på 40 000 kronor samt uppskattningsvis 3 000 kronor på grund av uteblivna försäljningsintäkter.