Två miljoner till tyska språksatsningar
Tyskland är Sveriges största handelspartner, men få elever väljer att lära sig språket i skolan. Bara 18 procent av eleverna i årskurs nio läser tyska, vilket är hälften jämfört med för 20 år sedan. Ju högre upp i utbildningskedjan man kommer, desto färre läser språket.
"Största barriären"
Det här oroar Tysk-svenska handelskammaren, då tyskkunskaper efterfrågas i näringslivet. Även om man inte talar tyska flytande är grundläggande kunskaper ändå viktigt för att få en förståelse för den affärskulturen, enligt Malin Johansson, kommunikationschef vid Tysk-svenska handelskammaren.
””
””
"Inte lika sexigt"
Sammanlagt 109 skolor valt att söka stöd från Tysk-svenska handelskammaren, och av dem har 80 valts ut. Det rör sig om två miljoner kronor i år, och under en treårsperiod kommer 4,5 miljoner kronor att delas ut.
Pengarna går bland annat till studieresor, utbyten med tyska skolor, utrustning, företagsbesök och föreläsare. I urvalet har de valt att prioritera skolor som har långsiktiga planer med sina projekt. Samtidigt har Tysk-svenska handelskammaren satt av en halvtidstjänst som ska stödja skolorna med kontakter och information.
I takt med att elever som väljer tyska har minskat, har i stället spanskan ökat och 2017 läste 39 procent av niondeklassarna spanska.
””
TT